Digitalt
Annonsörer och mediebyråer går samman mot Bink
Publicerad: 30 november 2010, 08:45
Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer satt igår i möte – en punkt på agendan var Binks ovilja att de gå med i Sifos webbmätningar. Nu planerar organisationerna en gemensam aktion.
HW
Henrik Widell
Som dagensmedia.se avslöjade igår så finns i branschen ett stort missnöje med att Bonniers säljbolag Bink ännu inte gått med i Sifos RM-mätningar för internet. Nu ökar de två branschorganisationerna Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer trycket på Bink.
– Vi kommer agera tillsammans. Mediebyråerna stöttar ju våra medlemmar i den här frågan. När de markerar att det här inte är bra så är det ju för annonsörernas bästa, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
Exakt på vilket sätt de två organisationerna kommer att agera är ännu inte klart.
– Vi får se om det blir i form av en uppmaning via brev eller rekommendationer hur man bör agera. Att uppmana till bojkott är att gå för långt men det är viktigt att markera för att få de här aktörerna att inse att så här gör man inte. Det är självklart att medierna ska lämna ut de här siffrorna så att annonsörerna kan göra ett vettigt köp.
Anders Ericson uttrycker förvåning över Binks agerande:
– Jag det måste jag säga. Bonnier-medier har ju annars en tradition av att värna för transparens, något som historien visat bygger förtroende hos annonsörer och mediebyråer.
Om de hårda ord som riktats mot Bink och dess vd, Martin Ahrend säger han:
– Jag tycker de mediebyråer som har uttalat sig har agerat rätt. Det är självklart att annonsörerna ska kunna ställa krav för att få en relevant valuta.