Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Joakim Dahlgren, BMW, Hanna Ribberdahl, Sveriges annonsörer och Lukasz Lindell på Facebook Sverige ger sin bild av brand safety-utvecklingen på de stora techplattformarna. I texten intervjuas även Oscar Larsson på Group M, Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google och Robin Jacobsson på K.W. Bruun.

Montage: Getty Images + Pixabay + Pressbilder

Annonsörer kräver ökad brand safety-kontroll på techjättarnas plattformar: ”Behövs många förbättringar”

Allt för ofta hamnar annonser intill varumärkesskadligt innehåll på techjättarnas plattformar, anser annonsörer Dagens Media talat med. Men Facebook och Google tycker att de redan tar stort brand safety-ansvar. ”Det finns ändå utrymme för förbättringar”, säger BMW:s Joakim Dahlgren.

Publicerad: 25 maj 2021, 05:56

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Brand safety handlar om problem som uppstår när annonser visas bredvid olämpligt eller olagligt innehåll. Och kritik kring brand safety och techjättarnas hantering av densamma blossar upp med jämna mellanrum

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

BMWSveriges AnnonsörerFacebookGoogleYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.