Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Annonsörer flyttar från Facebook till Instagram Stories

Publicerad: 26 Juli 2019, 07:48

Foto: Janne Næss

Lägre priser, fler visningar och ökad interaktivitet får annonsörer att fokusera allt mer på Instagram Stories, skriver Digiday.


Ämnen i artikeln:

Instagram

Trots att nyhetsflöden är de vanligaste placeringsytorna för annonser inom sociala medier,  ser man en allt större förflyttning till funktionen Stories. Speciellt till Instagram Stories. Skiftet har blivit allt mer tydligt det senaste året, skriver Digiday.

Det ökade intresset för Stories beror på en kombination av lägre prissättning och anpassning till användares beteenden. Enligt Mark Zuckerberg använder en halv miljard människor Storiesfunktionerna på Instagram, Messenger och Facebook varje månad. Tre miljoner annonsörer uppges samtidigt använda Stories.

Facebooks CFO, David Wehner, berättade i samband med att bolaget redovisade sitt andra kvartal i år, att priserna för att annonsera i storiesformaten sjunkit med fyra procent – samtidigt som antalet annonsvisningar sammantaget ökat med 33 procent. Den ökade mängden annonsvisningar kom framförallt från Instagram Stories, men även från Facebooks och Instagrams flöden. Sett över några år ser David Wehner att allt fler annonsörer fokuserar på Instagram Stories.

Bilden bekräftas av flera stora annonsörer, som berättar för Digiday att allt mer av sociala medier-budgeten läggs på Stories. Wallaro Media berättar att 40 procent går till stories, men att Instagramflödet forfarande prioriteras högst. Foxwell Digital, som sköter organisationen ”Facebook and Instagram Pro Ad Buyers Industry Group” – bestående av 800 medlemmar, säger att man i nuläget investerar runt 20 procent i Instagram Stories, och kring 80 procent i Instagrams och Facebooks flöden. Foxwell Digital ser emellertid att det snart kommer att ändras, och att 30 procent framöver kommer att tilldelas Stories. Mycket på grund av att kostnaden, beroende på hur man använder targeting, kan bli mvcket lägre.

Att Instagram Stories har utvecklats i en mer interaktiv riktning har lockat fler användare. Tidigare i år blev det möjligt även för annonsörer att lägga till frågor och röstningsfunktioner i annonser. Den annons som presterat bäst för Foxwell Digital är ett boomerangklipp som även innehåller en röstning.

Att Instagram Stories ska fortsätta växa som annonskanal är beroende av att formatet är enkelt att hantera för annonsörer. Det konstaterade Facebooks CCO Sheryl Sandberg i samband med att andra kvartalet redovisades:

– Vi vet att det inte räcker med att lansera nya format.Vi måste göra det lätt för annonsörer att skapa effektiva annonser. Det gör vi genom att lansera nya annonsprodukter och genom att förbättra de vi har, så att de ger mer värde till annonsörer och användare”, sade hon.

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.