Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Annonsnätverk ratar SD-reklam

Publicerad: 23 Juni 2010, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Webtraffic stoppar annonser från Sverigedemokraterna. Ett beslut som upprör partiledaren Jimmie Åkesson.


Ämnen i artikeln:

SchibstedSverigedemokraternaannonsnätverkWebtrafficAftonbladet

Dagensmedia.se har tidigare berättat hur sajter som Microsoft och Bilddagboken vägrar att ta in annonser för Sverigedemokraterna.

– Vårt regelverk är så att om Microsoft tycker att ett budskap eller en annonsör är opassande så har vi rätt att utan förbehåll neka annonsören eller plocka bort annonsen. I dagsläget tycker vi att Sverigedemokraterna faller under det, sa Microsoft Advertisings försäljningsdirektör Peter Bergström nyligen till Dagensmedia.se.

Fler aktörer följer nu deras exempel. Enligt Sverigedemokraterna har man även fått nobben från annonsnätverket Webtraffic.

Joakim Pops, vd på Webtraffic:

– När det handlar om tveksamma fall måste vi fråga våra partners eftersom vi inte äger medierna. Och en av våra största samarbetspartners, Aftonbladet, har tagit ställning emot, säger han.

Webtraffic ägs sedan 2007 av Schibsted, som även äger Aftonbladet.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson rasar mot beslutet.

– Flera större tidningar har redan infört ett annonsförbud för Sverigedemokraterna. Att våra möjligheter att marknadsföra oss på internet nu också begränsas snedvrider konkurrensen ytterligare och utgör ett allvarligt demokratiskt problem, säger han i ett uttalande.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.