Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Annonskrig i USA: Skarp kritik mot techjättars annonsupplägg

Publicerad: 17 December 2020, 07:13

Facebook kritiserar Apple för nytt operativsystem som Facebook menar försvårar deras möjligheter till riktade annonser. Samtidigt stäms Google av flera amerikanska delstater i södra USA.

Foto: Pixabay

Flera amerikanska delstater anklagar Google för att rigga annonsauktioner. Samtidigt riktar Facebook skarp kritik mot Apples annonsförändringar genom lanseringen av IOS 14.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleApple

Tio delstater i södra USA stämmer Google. Delstaterna anser att techbolaget vid flera tillfällen utnyttjat sin monopolställning på den digitala annonsmarknaden genom att kontrollera annonspriser via riggade annonsauktioner. 

Det rapporterar bland annat CNBC. Google tillbakavisar anklagelserna och uppger i ett uttalande att de helt saknar grund. 

Delstaterna bakom stämningen är: Texas, Idaho, Indiana, Utah, Kentucky, Arkansas, Mississippi, Missouri, North Dakota och South Dakota.

Samtidigt riktar Facebook skarp kritik mot Apple. Facebook anser att Apple – i och med lanseringen av operativsystemet IOS 14 – gjort det svårare att för Facebook att rikta annonser mot sina användare. Det rapporterar bland andra The Verge.

Och nu trappas ordkriget upp. Facebook har köpt helsidesannonser i New York Times, Washington Post och Wall Street Journal. 

I annonserna beskriver Facebook hur IOS 14-förändringarna kan leda till förödande konsekvenser för små företag som uppges vara väldigt beroende av techjättens annonsnätverk för sin försäljning.

Apple menar att det handlar om att skydda privatpersoners integritet, varför de kan välja att ta bort möjligheten att bli spårade online. 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleApple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.