Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Annonserna är del av helheten"

Publicerad: 15 April 2010, 10:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

I ett tryckt magasin är annonserna en accepterad, ofta även välkommen, del av innehållet. Samma känsla vill skaparna av Bonnier tidskrifters digitala magasin förmedla med sin applikation för Ipad.


– På webben ses annonserna som spam. Vi vill tillbaka till känslan att annonserna tillför värde till helhetsupplevelsen, säger Björn Jeffery, strategiskt ansvarig för framtidsmedier på Bonniers utvecklingsavdelning R&D.

Annonserna i Popular Science+, den första av Bonniers produkter för Apples Ipad, behandlas därför som en del av innehållet, på samma sätt som i pappersversionen, med samma möjligheter att spara och märka som det redaktionella innehållet har.

– Men med de fördelar som digitala annonser har gentemot tryckta. Vi kan mäta hur länge någon tittar, vilka som bokmärker annonsen och vilka som kommer tillbaka till den vid ett senare tillfälle, säger Emil Ovemar, ansvarig för användarupplevelsen på Bonnier R&D.

Men det finns mycket kvar att göra och många frågor att besvara. Inte minst när det gäller gränsdragningen mellan redaktionellt och köpt material.

I det första numret av Popular Science+ är annonserna traditionella, och interaktionen med läsarna är låg. Det är först nu, när den första digitala läsplattan för magasin finns på marknaden, som utvecklingen kommer att ta ordentlig fart.

– De närmaste tre månaderna kommer det hända hur mycket som helst, och vi kommer att märka hur Ipaden tas emot och används. Fram till nu har allting varit hypotetiskt, säger Emil Ovemar.

Bonnier planerar för fler amerikanska Ipad-tidskrifter så fort som möjligt, och de första svenska titlarna är redo för utgivning så snart Ipaden börjar säljas i Sverige. Ambitionen är att samtliga titlar ska kunna bli digitala.

Popular Science+ är framtagen för Ipad, men utifrån designprinciper som ska fungera även på andra digitala läsplattor. Bonnier R&D har tagit fram tio principer som tillsammans ska möjliggöra att alla olika typer av tidskrifter kan överföras till en digital läsplatta, utan att upplevelsen går förlorad. Apples grundare Steve Jobs lyfte själv fram Popular Science+ som ett föredömligt exempel härom veckan.

– Flera av de andra exemplen väldigt lika pappersversionerna. Vi har strävat efter att skapa en upplevelse som är anpassad efter förutsättningarna som läsplattan ger. Alla segment från pappersversionen är med, men på det mest lämpade sättet för den här plattformen, säger Björn Jeffery.

– Utgångspunkten är att göra en produkt som är så bra att läsarna är villiga att betala för den, det är bara då vi har en rimlig chans att lyckas, säger Emil Ovemar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.