Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Annonser driver sökbeteende

Publicerad: 14 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Tre av tio internetanvändare har det senaste halvåret klickat på en banner på nätet. Nästan lika många har gjort sökningar efter att ha tittat på annonser.


Isobarnätverkets sökbolag Iprospect har tillsammans med Forrester kommit fram till att lika ofta som en displayannons på nätet leder till klick så leder den till en sökning. 31 procent av de tillfrågade i en färsk undersökning säger att de någon gång de senaste sex månaderna har klickat på en annons på nätet. Samtidigt säger 27 procent att en annons lett till att de gjort en sökning i en sökmotor. Enligt Iprospect visar det här på klara samband mellan displayannonsering och sök och innebär att annonsörer som stöder sin displaykampanj med sök får mycket större utväxling av kampanjen.

37 procent av de drygt 1.500 tillfrågade på den amerikanska marknaden säger att de inte reagerat på något sätt på någon annons det senaste halvåret.

Förutom att klicka på annonsen eller genomföra en sökning säger 21 procent att en annons lett till att man skrivit in företagets adress i webbläsaren och surfat dit. Nio procent av användarna har letat mer information om varumärket bakom annonsen i sociala medier.

- De här resultaten stämmer i stort överens med hur den svenska marknaden ser ut, säger Patrik Gamryd, vd på Iprospect i Sverige.

Ett resultat i undersökningen som han inte tror är applicerbart på Sverige är att 38 procent av de tillfrågade som på något sätt agerade efter att ha sett en annons säger att annonsen var den första kontakten de haft med företaget någonsin.

- USA:s marknad är mycket större. I Sverige är chansen att man stöter på nya varumärken mycket mindre, säger Patrik Gamryd.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.