Digitalt
Annonsbedrägerierna ökar i Sverige – display med 33 procent
Publicerad: 23 februari 2022, 14:04
Mellan år 2020 och år 2021 ökade annonsbedrägerierna inom display i Sverige med cirka 33 procent. – Det var dock från låga nivåer och ur ett globalt perspektiv ligger vi klart lägre än de stora länderna, säger Björn Lindholm.
Foto: sasun bughdaryan
Annonsbedrägerierna ökar globalt, och Sverige är inget undantag. Onlinevideo pekas ut som ett problemområde, men svenska publicister använder teknik som försvårar för ad fraud-lösningar, menar Björn Lindholm, nordisk vd på IAS.
The Drum har rapporterat om en hisnande ökning av digitala annonsbedrägerier det senaste året på flera marknader. Analysfirman Juniper Research uppskattar att 68 miljoner dollar kommer att hamna i
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.