Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Anna Wikland: ”Vi har sett Greta-effekten påverka företagsvärlden”

Publicerad: 19 December 2019, 13:51

”Det här var året då klimatinsikten tog fäste på allvar, bland både företag och individer i Sverige”, säger Anna Wikland.

Nästa år kommer vi att se ett allt större fokus på data- och integritetsfrågor bland svenska företag, säger Anna Wikland på Google.


Ämnen i artikeln:

Anna WiklandGDPRGoogle

Klimatdebatt, digital kompetens och integritet. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Anna Wikland är Sverigechef på Google. 

1. Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Under året som gått har vi sett den så kallade Greta-effekten påverka även företagsvärlden och sätta en allt större press på mer hållbara affärsstrategier. Den ökade klimatdebatten i Sverige och möjligheterna som vuxit fram med hjälp av teknologi som exempelvis AI att skala initiativ på sätt som tidigare inte varit möjligt har lett till allt fler entreprenörer bygger företag med hållbarhet som utgångsperspektiv. Exempelvis såg vi solcellsföretaget Svea Solar få utmärkelsen ”Årets Supergasell” på Di-galan, och kombinationen av entreprenörskap, tech och miljö ta en allt större plats i samhällsdebatterna runtom i landet. Det här var året då klimatinsikten tog fäste på allvar, bland både företag och individer i Sverige. Ny teknologi kommer vara en stor del av svaret på de enorma utmaningar som världen står inför. 

2. Årets tuffaste utmaning?

– 2019 var året då vi på allvar förstod hur viktigt det är att utveckla digitala färdigheter, och att Sveriges rykte som föregångsland inom den digitala utvecklingen står på spel. Bland annat genomförde vi en undersökning tillsammans med Arbetsförmedlingen som visade att yrkesarbetande i Sverige kompetensutvecklar sig för lite och för sällan i förhållande till digitaliseringen och de snabba förändringarna på arbetsmarknaden. Undersökningen visade att en väldigt stor andel av svenskarna – nästan fyra av tio – inte lägger någon tid alls på att kompetensutveckla sig. Det håller inte inför framtiden – vi måste göra kompetensutveckling till ett naturligt inslag i människors liv. 

Redan nu ser vi en brist på rätt digital kompetens inom exempelvis digital marknadsföring, dataanalys och automatisering i branschen, och att där finns en stor utmaning att hitta anställda med de kvalifikationer som krävs. Min förhoppning är att 2020 blir året då både företagsledare och arbetstagare verkligen börjar fokusera på att lära sig snabbare än vad världen förändras runtomkring oss.

En viktig del i detta är även ett större fokus på att få in fler kvinnor i techbranschen – både inom exempelvis programmering såväl som på affärssidan. Här ser vi en utmaning som kräver ännu mer fokus under 2020 för att se till att vi har en jämställd arbetskraft när allt fler jobb innefattar digitalt arbete. 

3. Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Nästa år kommer vi att se ett allt större fokus på data- och integritetsfrågor bland svenska företag. Dels vad det gäller transparens, och att säkerställa att användarna förstår hur de kan använda olika verktyg och integritetsinställningar på det sätt som passar deras behov, men också när det gäller hanteringen av användardata generellt. I kölvattnet av GDPR har den här frågan redan fått stort fokus på många företag i Sverige, men under 2020 kommer nya innovationer och en vidare debatt på ämnet fortsätta få mycket uppmärksamhet i branschen. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Anna WiklandGDPRGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.