Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Anna Wikland: ”Takten på teknologins utveckling kommer fortsätta öka”

Publicerad: 23 december 2020, 08:00

Anna Wikland, vd på Google Sverige.

Foto: Google

Många dimensioner av ledarskapet försvinner i ett digitalt format. Att just leda på distans har varit årets tuffaste utmaning, berättar Google Sveriges vd Anna Wikland.


Ämnen i artikeln:

Anna WiklandGoogleNyårsfrågan

Som en avrundning på året frågar Dagens Media närmare 40 branschprofiler om deras syn på 2020. 

Idag har turen kommit till Anna Wikland, vd på Google Sverige.

Vad tycker du har varit årets största lärdom?

– Hur snabbt världen kan förändras, och kommer att fortsätta göra det på olika sätt. Digitaliseringen har gått snabbare de senaste tio månaderna än vad vi trott att den skulle göra på fem år och många av oss bär med sig insikten om digitaliseringens kraft och potential i dessa tider. En robust digital infrastruktur och ett flexibelt mindset har varit två nyckelfaktorer för att snabbt kunna ställa om och förbli relevant i det nya normala. 

Vad tycker du har varit årets tuffaste utmaning?

– Ledarskap på distans. Frågor som ”hur leder man på bästa sätt ett stort team utan att kunna ses i fysisk miljö?” och ”hur entusiasmerar man sina medarbetare när alla sitter hemma i sina respektive hemmamiljöer?” är något jag tänkt mycket på under året. Många gånger går det att känna in stämningen i ett mötesrum och anpassa sitt ledarskap därefter, samtidigt som det också är enklare att säkerställa en inkluderande mötesmiljö där allas röster blir hörda. 

– De dimensioner av ledarskapet som försvinner i detta är inte helt enkla att ersätta i ett digitalt format, men under året som gått har vi ändå gjort vårt bästa och försökt experimentera en hel del med olika sätt att skapa engagemang och ge utrymme för kreativa processer. Bland annat genom hackathons, digitala midsommarfiranden, tävlingar och inbjudna talare på olika teman. 

Med ett 2020 präglat av coronapandemin, vad tror du kommer definiera år 2021?

– Digitaliseringen har gått framåt i en rasande takt, och takten på teknologins utveckling kommer att fortsätta öka även den dagen pandemin är över. Både för dem som varit snabba på att ställa om och de bolag som ännu inte hunnit lika långt, kommer det att vara kritiskt att fortsätta utnyttja digitaliseringens möjligheter för att förbli relevanta och inte halka efter på marknaden. 

– Där finns stor potential i bland annat AI och automation för tillväxt och effektivisering av verksamheten, men det gäller för företag att våga blicka framåt för att inte bli omsprungna i omställningsarbetet. I detta ingår även att satsa på kompetensutveckling bland de anställda för att bredda den digitala kompetensen inom bolaget. 

– Vad det gäller kundbeteenden kommer många saker i vår vardag att återgå till det normala, men i världen post corona kommer vi också att använda internet på sätt vi inte såg behov för före pandemin. I den fortsatt växande digitala accelerationen kommer det att vara viktigare än någonsin att behandla konsumenters data ansvarsfullt. Under 2021 kommer stor vikt ligga på att se över sin strategi med förstapartsdata – något som både verkar för ett mer integritetsbevarande ekosystem som fungerar för alla samt medför tillväxtpotential för de bolag som investerar i detta viktiga, relationsbyggande arbete. 

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.