Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Anna Wikland: ”Kritiskt att frigöra tid för innovation”

Publicerad: 21 december 2021, 10:52

Ett av Anna Wiklands nyårslöften är att komma ut i naturen mer.

Hållbarhetsarbete blir en avgörande fråga under kommande år, menar Googles Sverigechef Anna Wikland.


Ämnen i artikeln:

GoogleAnna WiklandMediebranschen summerar 2021

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Omställningen till det ”nya normala” när samhället under året börjat öppna upp sig på många håll. Trots att vissa av de vanor och rutiner vi utvecklade under pandemin kommer eller redan har återgått till hur det var före coronaviruset bröt ut, kommer många att bestå och våra beteenden i stort att ha förändrats. I minst vad det gäller användningen av teknologi, som blivit allt mer integrerad i vår vardag och gjort oss mer digitala än någonsin. För bolag att hålla sig agila och vara på fötterna vad det gäller att förstå var ens kund befinner sig i detta skiftande ”nya normala” är och kommer fortsatt att vara kritiskt för att förbli relevant och addera värde för kunden. 

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– De verksamma inom besöksnäringen, som onekligen drabbats hårt under pandemin, förtjänar en extra hyllning för sitt hårda arbete med att anpassa sig till ständigt förändrade förutsättningar för att driva sin affär och hitta kreativa sätt att förbli relevanta. Här ser vi mycket innovation på entreprenörssidan också - nyligen träffade jag exempelvis en kvinna som driver ett spännande företag där de försöker matcha outnyttjade ytor på bland annat restauranger med nya kontorsbehov.

– Sedan bör småföretagarna runtom i landet, oavsett bransch, också få en alldeles speciell hyllning för deras hårda arbete med att ställa om på olika sätt under pandemin trots begränsade resurser.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– När vi nu sakta börjat öppna upp kontoren igen kommer ett stort fokus för mig under nästa år handla om hur vi säkerställer att alla känner sig inkluderade i den nya hybrida arbetsmiljön, oavsett om man som medarbetare jobbar på kontoret eller hemifrån. Hur säkerställer vi en arbetskultur där alla känner att de får sin röst hörda och är en del av samma team när vissa ses på kontoret och andra inte? Det här är även någonting våra ingenjörer på Stockholmskontoret, Googles globala hubb för att bygga vår videokonferenslösning Google Meet, arbetar mycket med och tittar på hur de kan utveckla bättre funktionalitet för. 

– Jag har också gjort ett löfte till mig själv att under nästa år fortsätta komma ut i naturen mer, och ta möten promenerandes över telefon istället för vid datorn. Det tycker jag är så härligt.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Pandemin har accelererat digitaliseringen av vårt samhälle, och den utvecklingen är här för att stanna. Under 2022 är det kritiskt för bolag som vill ligga i framkant att automatisera sin affär så mycket det går, och därigenom frigöra tid för innovation som möter kundens allt högre krav på bra kundupplevelser. Här spelar förstapartsdata en allt viktigare roll, där förtroende och respekten för kunders integritet ligger i grunden för huruvida din strategi blir framgångsrik eller inte. Att bryta ned silos i organisationen, mäta och hela tiden experimentera är också en kritisk del i arbetet. Sist men inte minst fortsätter det vara viktigt att arbeta värderingsdrivet med sitt varumärke, vilket i allt högre grad också kommer att handla om att anpassa sig till den moderna kundens krav på konkret hållbarhetsarbete. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.