Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Anna Wikland: "Jag vill fortsätta bibehålla balansen"

Googles Sverigechef Anna Wikland vill ha en luftigare kalender under 2019.


Publicerad: 19 December 2018, 13:54

Ämnen i artikeln:

GDPRGoogle

Anna Wikland, Sverigechef på Google.

Vilken var den största händelsen i branschen under 2018?

– När den nya personuppgiftslagen GDPR trädde i kraft i maj. Dataskyddsförordningen fick företag att se över sin hantering av personuppgifter, och kanske i vissa fall tänka om, men bidrog framför allt till att stärka användarens centrala roll och säkerställa att de kommer i första hand – genom att ge dem en tydligare kontroll över hur deras information används.

– För marknadsförare och annonsörer krävs därmed även samtycke för närmre styrd marknadsföring, och gör det desto viktigare att vara relevant och skapa faktiskt värde för användaren genom kommunikationen.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Mitt nyårslöfte är att försöka ha en luftigare kalender som möjliggör tid för reflektion och framåtblickande – inte enbart på nästa steg, utan även mer långsiktigt. Med ett starkt team vid min sida finns det bättre möjlighet än någonsin att få till detta. Dessutom vill jag fortsätta att bibehålla den balansen jag hittat, med tid både för arbete och familj.

Om du ska sia om 2019, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Generellt kommer behovet av att anställa personer med digital kompetens fortsätta att öka i allt högre takt, även inom marknadsföringsbranschen. På Google driver vi redan idag, men kommer fortsatt i högre utsträckning, att fokusera mycket på de satsningar vi gör inom området för att bidra till ökad kunskap och tillgång till utbildning inom ramen för digitala färdigheter runt om i landet.

– Ur ett affärsperspektiv kommer vikten av att arbeta datadrivet och sätta kunden i centrum dessutom i växande takt bli kritiskt för företag som vill ligga i framkant och möta den globala konkurrens vi står inför i allt högre grad. Automatisering möjliggör effektivisering av processer och smidiga lösningar för konsumenter – och här ser vi att användandet av teknologi som maskininlärning fortsatt kommer att vara en av de viktigaste verktygen under nästa år. Investeringar inom området frigör tid och resurser som istället kan läggas på innovation, vilket i sin tur är den främsta långsiktigt hållbara konkurrensfördelen.

– Sist men inte minst, ser jag fram emot att se allt fler företag experimentera med röst. Det var bara härom månaden vi släppte vår smarta högtalare Google Home på svenska, och vi ser redan ett stort antal svenska företag som lanserat funktionalitet och utforskar möjligheterna inom röststyrning för att interagera och stärka relationen till sina målgrupper.

Ämnen i artikeln:

GDPRGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.