lördag4 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Anna Wikland: ”Framstegen inom AI får fortsatt stor betydelse”

Publicerad: 2 januari 2023, 10:24

”Vi kommer också se ett ännu större fokus på integritet och på hur företag hanterar förstapartsdata”, säger Anna Wikland om det kommande året.

Foto: Gyzele / Janne Næss

Avgörande för mediebranschen 2023 blir AI och maskininlärning, som får fortsatt stor betydelse när det gäller att automatisera och effektivisera sin affär, enligt Googles Sverigechef Anna Wikland.

Ämnen i artikeln:

Anna WiklandGoogleAIIntegritetDagens Medias julenkät 2022Toppnyheter förmiddag

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Anna Wikland är Sverigechef på Google.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

 – Den ekonomiska motvinden, som har påverkat oss alla. För många företag som vi jobbar med på Google har osäkerheten gjort att de måste ställa om och jobba med mycket kortare planeringshorisonter, bli mer dynamiska och snabbrörliga. En effekt av det ekonomiska läget har varit att fler företag nu tar konkreta steg för att verkligen omfamna digitaliseringens möjligheter. Till exempel använder idag 80 procent av de som annonserar på Google automatisering, för att frigöra tid och samtidigt förbättra annonsresultaten. Så om man inte redan har kikat på sådana lösningar är det hög tid att göra det nu. Det är en komplex men viktig balans att dels kortsiktigt hantera ett svårare ekonomiskt läge, dels hålla ögonen på horisonten och investera i det långsiktiga. Bolag som fortsätter investera i sitt varumärke i tuffa tider kommer ofta ut betydligt starkare på andra sidan. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att lära mig någonting nytt varje vecka. Jag vill få in vardagslärandet som en naturlig del i min arbetsvecka för att verkligen hålla mig själv uppdaterad i den snabba utvecklingen, till exempel på AI-området. Det är något som jag tror är jätteviktigt för fler att göra, i alla branscher. Vi gjorde en undersökning med Arbetsförmedlingen som visade att fyra av tio svenskar knappt lägger någon tid alls på att kompetensutveckla sig. Så det skulle jag säga är enormt viktigt - att schemalägga ett par timmar i veckan på att lära sig mer om något man tycker är spännande. Det finns en handfast guide för den som vill komma igång. Personligen vill jag förkovra mig inom ledarskapsfrågor under året, och även kring hur ny utveckling inom AI kan hjälpa olika sektorer, till exempel retail.

LÄS ÄVEN: Så ska svenska redaktioner boostas med AI 

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Framstegen inom AI och maskininlärning går just nu väldigt fort. Det kommer få fortsatt stor betydelse, inte minst för vår bransch när det gäller att automatisera och effektivisera sin affär. Vi kommer också se ett ännu större fokus på integritet och på hur företag hanterar förstapartsdata. Det blir allt viktigare för företag - stora som små - att ha en tydlig strategi för hur man hanterar sin förstapartsdata på ett integritetssäkert sätt, eftersom användare och kunder förväntar sig det. Med en sådan strategi på plats kan man som företagare sätta rätt målsättningar för att mäta och lyckas med sin marknadsföring. Det är en diskussion som måste föras på de allra flesta bolag. 

– Och till sist: Pandemin påskyndade övergången till e-handel och kundernas benägenhet att handla på en helt global marknad. Där finns en enorm potential för bolag som vågar exportera och se tillväxtmöjligheter långt utanför Sveriges gränser. Att våga blicka mot nya marknader kan också sprida bolagets risk i osäkra tider.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev