Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Anders Berglund lämnar – Google Sverige tappar vd:n

Publicerad: 23 November 2015, 13:16
Uppdaterad: 18 Januari 2016, 11:51

UPPDATERAD. Anders Berglund lämnar jobbet som vd på Google Sverige.


Ämnen i artikeln:

Google

Anders Berglund har jobbat på Google sedan början av 2014. Dessförinnan var han försäljningsdirektör på Schibsted.

I dag informerade han personalen att han ska lämna företaget.

Andreas Ekström, journalist och författare till boken Google-koden, kallar beslutet för ”uppseendeväckande”.

– Två år är en väldigt kort tid på ett toppmanagentjobb. Denna typ av uppdrag brukar ha en brinntid på tre till sex år, eller kanske fyra till sju år, säger han till Dagens Media.

Andreas Ekström poängterar att han inte har någon insyn i vad som har föregått Anders Berglunds avgång, men påpekar att det finns stora begränsningar i mandatet som en lands-vd på Google har.

– Som svensk vd för Google kan man nog inte göra så mycket som en vd normalt sett beslutar om. Detta uppdrag handlar om att vara chef för ett bolag som till övervägande del handlar om att sälja annonser. Jag tror att Anders Berglund, som har en så tydlig management-profil, lockas av jobb där han får mer av den handlingsfrihet som man normalt sett förknippar med ledningsuppdrag.

Anders Berglund uppger för Dagens Media att beslutet att lämna helt och hållet är hans eget.

– Man kan givetvis tycka att två år är en kort eller lång tid, men på Google har vi en sådan hastighet att två år är en ganska lång tid, säger Anders Berglund till Dagens Media.

Det gäller både innovationstakten i företaget som sådant – och hastigheten i den digitalisering som sveper över världen.

Dagens Medias uppgiftslämnare på köparsidan vittnar om att Google under de senaste åren stärkt sin säljorganisation, som jobbar med att kränga sökordsannonsering.

Det är en marknad som omsätter omkring fyra miljarder kronor i Sverige, enligt IRM. Som Dagens Media tidigare berättat har sök potential att gå om tv sett till investeringarna, möjligen redan nästa år. Marknaden domineras i stort sett helt av Google.

– Mitt uppdrag har varit att skapa en mer kundfokuserad organisation, öppna upp företaget och bli mer närvarande i samtalen med både företag och politiker i Sverige, säger Anders Berglund och fortsätter:

– Vi har positionerat oss väl. Förut var vi en stor sökmotor i Sverige, nu håller vi på att bli ett stort företag som har många samtal med politiker och företag i frågan om att driva digitaliseringen i Sverige.

Spelar det in att du som Sverige-vd inte har så stort mandat?

– Jobbar man i ett globalt företag finns alltid guidelines och policies, det är inte unikt för Google. Ibland kanske man har en egen agenda som inte andra håller med om. Då får man anpassa sig.

Har du några exempel på det?

– Egentligen inte. Det har funnits saker som jag velat påskynda i Sverige, som kanske inte har stöttats. Men det är inget som vi går ut och kommenterar.

I dagsläget har Anders Berglund inte klart med något nytt jobb.

– Jag informerade alla i dag om att jag ska sluta, vad som händer nu får vi se. Jag går in väldigt djupt i mina uppdrag och har inte haft några processer igång parallellt. Det finns styrelseförfrågningar och företag som har hört av sig, men jag har inte aktiverat det. Jag kommer nu att titta på ett antal alternativ.

Anders Berglund kommer att jobba kvar på Google under en övergångsperiod.

Sedan Anders Berglund tillträdde för två år sedan har Googles personalstyrka i Sverige växt från 130 till 200 medarbetare.

Globalt sett uppges fördelningen mellan ”ingenjörer” och medarbetare som jobbar med kundrelationer av olika slag vara 70/30 till ingenjörernas fördel. På det svenska kontoret uppger Anders Berglund att fördelningen är 50/50.

– Jag har jobbat hårt för att positionera Sverige inom Google, som ju jobbar på många marknader ur ett globalt perspektiv. Jag har försökt få så mycket aktivitet och resurser som möjligt hit, det har jag kämpat för. Men man kan alltid göra mer för att föra fram ”sitt” land mer.

Vad är du mest nöjd med?

– Youtube är ett exempel där vi har kommit väldigt långt i Sverige. Både sett till vad vi har gjort för kreatörerna, men också kring hur vi paketerar Google som annonsplattform. Det är en utveckling som jag vill lyfta fram.

David Sneddon, affärsområdesansvarig för Google i Tyskland, blir Sverigechef tills dess att en ersättare är på plats.

LÄS ÄVEN:

"Valet av Berglund – en tydlig markering"

Anders Berglund tar över Google Sverige  

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.