Digitalt
Amnet köper Snapannonser programmatiskt
Publicerad: 25 april 2017, 07:56
Uppdaterad: 25 april 2017, 08:30
Amnet kommer via ett nytt tekniskt partnerskap med Snapchat kunna köpa och optimera Snapchats videoannonser programmatiskt.
Amnet, som ingår i Dentsu Aegis Network, kan via sina kollegor i Australien erbjuda Snapchat som en del i deras videoköp.
– Det ger oss en mer komplett social palett till när vi pratar om video som kommunikationsplattform. Det innebär även att vi tack vare programmatisk kampanjoptimering kan arbeta med den mest effektiva lösningen för att ge kontakter i rätt målgrupp, oberoende av kanal säger Thomas Westling, videochef på Amnet i Sverige, i en kommentar.
Annonserna som är aktuella för programmatiskt köp består av 10 sekunders vertikala fullskärmsformat.
– Videoformatet har sett en oerhörd tillväxt senaste året och lösningar som denna ligger i tiden för att lättare följa användarna och kunna kommunicera på deras vilkor. Snapchats vertikala format kräver också att vi utmanar vårt kreativa material för att bli verkligt relevanta när vi till exempel vill sprida en app i målgruppen eller visa var närmaste butik ligger för att ta del av ett erbjudande.
Som alla nya produkter är den svenska paketeringen i sin linda och målgrupperna är hittills baserad på ålder och kön, men lösningar kring intressen, device, plats, samt A/B-test av annonser och även tredjepartsdata är på gång framöver.
Om Amnet:
Amnet är Dentsu Aegis Network globala trading desk och erbjuder bland annat konsultation inom programmatisk annonshandel.
Byrån finns idag representerade på 44 marknader och har funnits i Sverige sedan 2014.