Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Amerikanska nätpriser ner med hälften

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Annonspriserna på den amerikanska webbmarknaden fortsätter att falla för femte kvartalet i rad. Stora sajter har sänkt sina priser med 54 procent sedan slutet av 2007.


Priserna för webbannonsering genom annonsnätverk på den amerikanska marknaden har gått ner med i genomsnitt 48 procent sedan slutet av 2007 enligt uppgifter från Emarketer.

Analysföretagets siffror bygger på en rapport från Pubmatic, ett företag som jobbar med optimering av nätannonseringen.

Priserna faller mest hos stora sajter med över 100 miljoner sidvisningar i månaden. Här är nedgången 54 procent sista kvartalet 2008 jämfört med sista kvartalet 2007. Små sajter med under en miljon sidvisningar per månad har sänkt sina cpm-priser med 52 procent. Sajterna däremellan med 23 procent.

Pubmatic spår viss ljusning inom vertikala annonskategorier som sport musik och spel. Här har priserna ökat under det sista kvartalet i fjol jämfört med tredje kvartalet samma år.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.