Digitalt
Amazon och Pinterest i annonspartnerskap
Publicerad: 28 april 2023, 07:38
Amaz0n blir Pinterests primära samarbetspartner kring tredjepartsannonser.
Foto: Wikimedia
Samarbetet med Amazon ska ge pinterest användare en mer sömlös shoppingupplevelse.
Pinterest inleder ett mångårigt strategiskt annonssamarbete med Amazon. Avtalet innbär att Amaz0n blir Pinterests primära samarbetspartner kring tredjepartsannonser, skriver bland annat Techcrunch.
Partnerskapet är ett steg i en ny riktning för bildplattformen. Som en följd av att bland annat Tiktoks popularitet, har intresset för rörlig bild stärkts bland sociala medier-användare. Det har fått Pinterest att lansera ett eget videoformat.
Pinterest kämpar liksom andra techbolag med att anpassa sig till ekonomiskt tuffare tider. Bolaget sade i början av 2023 upp 150 personer till följd av det makroekonomiska läget.
Med Amazon-samarbetet vill pinterest erbjuda sina användare en mer sömlös shoppingupplevelse – användarna slussas direkt till Amazon när de klickar på techplattformens annonser.