Digitalt
Aller Media inspireras av Buzzfeed
Publicerad: 16 oktober 2014, 07:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25
Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. Målet är att nå en yngre målgrupp.
Ämnen i artikeln:
Aller MediaDT
Dante Thomsen
Dagens Media har tidigare berättat om Aller Medias nysatsning på den klassiska kändistidningen Hänt i Veckan. I förra veckan lanserades det första numret av papperstidningen och nu har även sajten, Hänt.se officiellt lanserats.
Inspiration har bland annat hämtats från viralsajter som Buzzfeed men den digitala redaktionschefen Joakim Holfve påpekar redaktionen satsar hårt på att få en bra mix i materialet.
– Det här är en underhållningssajt och för att vi ska hitta en unik marknadsposition har vi både det här korta virala materialet som ger trafik och längre intervjuer och reportage. Vi har Sveriges bästa nöjesredaktion och bland annat kommer vi ha ett långt reportage från Etiopien samt våra kända profiler som bloggar. Vi vill väcka känslor och locka fram skratt, men det är ingen ny viralsajt, säger Joakim Holfve till Dagens Media.
Han tillägger:
– Vi har en dynamisk sajt som ska bli the place to go för nöje.
Sedan två veckor tillbaka har Hänt.se varit live i en betaversion och Aller Media har också varit ute på en mediebyråturné för att väcka intresse kring sajten.
– Än så länge har vi fått väldigt bra respons både från läsare och annonsörer. Det är klart att det finns massor av saker kvar att göra på sajten men än så länge tycker jag att det har gått jättebra. Ingen har klagat än så länge men det kanske kommer, haha.
Det som särskiljer Hänt.se från Hänt i Veckan är målgruppen som är yngre.
– Tidningar läses av en lite mognare skara människor medan 75-80 procent av sajtens läsare är 18-34 år. Det är läsare som vi inte har i våra tidningar i dag så det är en win-win-situation.
Just nu annonserar Ellos stort på sajten och Joakim Holfve är nöjd med att ha fått in en tung annonsör redan från start.
– Det känns förstås jättebra att få in en så etablerad annonsör redan från start.
Bland Hänt.ses bloggare finns Lotta Gray, Kenny Solomons samtTony Irving och hans sambo Alexander Skiöldsparr som ska driva "Bögparbloggen".
LÄS ÄVEN: