Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Aller Media fyller på e-handelsportföljen: ”De kan dra nytta av vår räckvidd”

Publicerad: 22 april 2021, 12:29

Fredrik Blomqvist (Head of E-commerce på Aller Media), Pauline Grindvall (grundare av My Perfect Day) och Bodil Ericsson Torp vd på Aller Media är glada över förvärvet.

Foto: Fredrik Persson

Aller Media förvärvar e-handelsföretaget My Perfect Day – som bland annat säljer kalasdekorationer och bröllopsdetaljer.


Ämnen i artikeln:

AllerAller Mediae-handel

Enligt ett pressmeddelande är 92 procent av e-handelsbolagets kunder kvinnor, vilket skapar ”starka synergier med Aller medias målgrupper och varumärkesportfölj”, framgår det. 

– Varje år når vi på Aller Media tre miljoner kvinnor över hela Sverige, många av dem når vi flera gånger om dagen, genom våra olika varumärken och kanaler inom intresseområden som livsstil, matlagning och inredning. Tillsammans med My Perfect Day kan vi dra nytta av vår räckvidd och förse våra läsare, följare och lyssnare med relevanta produkter, säger Fredrik Blomqvist, Head of E-commerce på Aller Media, i pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Aller Media ger bort annonsytor till Tjejzonen 

Mediehusets e-handelsverksamhet har samtidigt haft en stark tillväxt senaste åren, enligt pressmeddelandet. Det redovisas dock inga siffror. Och nu utökas e-handelsportföljen alltså med My Perfect Day.

– Genom förvärvet stärker vi vår ställning på marknaden och vi ser en självklar synergi med våra trogna målgrupper. Jag välkomnar varmt Pauline (Grindvall reds. anm.) och hennes team till vårt bolag och ser fram emot vår resa tillsammans, säger Bodil Ericsson Torp, koncern-vd på Aller Media, i pressmeddelandet.

E-handelsbolaget siktar på att växa i Sverige och så småningom även expandera till de övriga nordiska länderna. 

LÄS OCKSÅ: GUIDE: Så lyckades Aller Media med liveshopping-koncept med Elle-bloggare 

Grundaren Pauline Grindvall ska kvarstå som vd och delägare. 

– Jag startade bolaget själv i en bokhylla hemma i sovrummet för drygt sju år sedan. Att få vara med om den här tillväxtresan och nu sälja till Aller Media känns lite som en saga. Min vision har alltid varit att bolaget ska bli störst i Norden inom sin nisch. Med Aller Media som ägare är vi nu definitivt redo att göra verklighet av den visionen. De har en tydlig och dedikerad målgrupp som går hand i hand med vår, säger Pauline Grindvall, grundare och vd för My Perfect Day, i en kommentar.

My Perfect Day grundades 2014 i Karlstad och hade, enligt pressmeddelandet, växte innan coronautbrottet med i snitt 70 procent per år utan externt kapital. Under pandemin har dock tillväxten avtagit. 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AllerAller Mediae-handel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.