De flesta mediehus använder AI, och nya milstolpar som nu nås inom fältet kommer definitivt att göra avtryck. Men hur? Dagens Media har pratat AI-planer med tre tunga svenska publicister.
Foto: JANNE NAESS
Alla snackar AI – så rustar tidningshusen med tekniken
FÖRDJUPNING. AI-tekniken utvecklas i raketfart och tidningshusen utforskar ivrigt nya sätt att boosta journalistiken med den. I dag används AI till allt från textproduktion till transkriberingar och metadata. Men vad väntar runt hörnet? Schibsted, Bonnier News och NTM berättar hur AI:s roll på redaktionerna förväntas växa ännu mer.
Utvecklingen inom AI har skruvats upp ordentligt, och den senaste veckan är det intresset för AI-tjänsten Chat GPT som har dominerat – ett verktyg vars formuleringsförmåga framkallar både fasa
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.