måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

De flesta mediehus använder AI, och nya milstolpar som nu nås inom fältet kommer definitivt att göra avtryck. Men hur? Dagens Media har pratat AI-planer med tre tunga svenska publicister.

Foto: JANNE NAESS

Alla snackar AI – så rustar tidningshusen med tekniken

FÖRDJUPNING. AI-tekniken utvecklas i raketfart och tidningshusen utforskar ivrigt nya sätt att boosta journalistiken med den. I dag används AI till allt från textproduktion till transkriberingar och metadata. Men vad väntar runt hörnet? Schibsted, Bonnier News och NTM berättar hur AI:s roll på redaktionerna förväntas växa ännu mer.

Publicerad: 13 december 2022, 10:54

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Utvecklingen inom AI har skruvats upp ordentligt, och den senaste veckan är det intresset för AI-tjänsten Chat GPT som har dominerat – ett verktyg vars formuleringsförmåga framkallar både fasa

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

AINTMSchibstedBonnier NewsPeter WolodarskiSvenska DagbladetDagens NyheterToppnyheter eftermiddag

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev