Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

”Alla annonsörer borde på något sätt titta på eyetracking”

Publicerad: 10 mars 2022, 10:04

Erik Modig, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, forskar på hur nyhetssajter och sociala medier upplevs av en person som tittar på dem.

Foto: iStockphoto/Pressbild

Eyetracking-tekniken är i sig inte ny. Men när den slås ihop med AI skapas ett nytt verktyg som kan mäta hur människor reagerar på annonser – helt utan kostsamma studier med riktiga människor. ”Det har gjorts stora framsteg”, säger Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Tema: Mätning i mediebranschenTobiiErik ModigSchibstedDigitala temaveckor

Idén med att spåra ögonens rörelser i realtid för att se vart individer egentligen riktar sin uppmärksamhet när de läser en text eller tittar på en bild är långt ifrån

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev