Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Alkompis gör webb-tv för arabisktalande – tillsammans med Facebook

Publicerad: 2 Oktober 2020, 12:27

Första avsnittet av Alkompis Marknad gästas av näringsminister Ibrahim Baylan, Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf – samt Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

Foto: Pressbild

Alkompis Marknad är ett nytt webb-tv-program som vänder sig till arabisktalande i Sverige. Programmet kretsar kring ekonomi, företagande och digitalisering.


Ämnen i artikeln:

TvWebb-tv

Syftet är, enligt ett pressmeddelande, ”att inspirera och utbilda målgruppen inom bland annat sparande, e-handel, börsen, karriär och bostadsmarknaden”. Huvudsponsorer av programmet är Facebook, Klarna och kreditbolaget Krea.

Premiäravsnittet som sänds i dag fredag gästas av näringsminister Ibrahim Baylan, Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf samt Facebooks Sverigechef Sam Rihani. De ska bland annat prata om hur företag kan tackla pandemins effekter. 

Enligt Tillväxtverket är 18 procent av Sveriges företagare utrikesfödda. 

– Som företagare behöver man förutom själva hantverket även kunna navigera sig igenom myndighetsinformation, förstå den svenska marknaden och ha rätt kontaktnät. Det kan även handla om frågor där man inte har någon kunskap med sig från sitt hemland som till exempel hur pension fungerar i Sverige, eller om börsen och sparande i aktier eller fonder, säger Julia Agha, vd Alkompis, i pressmeddelandet.

Alkompis Marknad ska sändas en gång i månaden på både svenska och arabiska. Enligt pressmeddelandet finns det drygt 600 000 arabisktalande svenskar i dag.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TvWebb-tv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.