Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Alkoholreklam på internet påverkar unga

Publicerad: 7 Maj 2013, 12:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Sju av tio ungdomar mellan 18 och 24 år tycker att alkoholreklam på internet uppmanar till bruk av alkohol.


Ämnen i artikeln:

IQ

IQ har kartlagt ungas uppfattning av alkoholreklam på internet. Undersökningen visar bland annat att sju av tio personer mellan 18 och 24 år tycker att alkoholreklam på internet uppmanar till alkoholkonsumtion.

Samtidigt investerade alkoholföretagen 928 miljoner kronor på alkoholreklam år 2012, en ökning med 900 000 kronor från föregående år.

– De senaste tio åren har marknadsföringen av alkohol ökat från en nollnivå till 928 miljoner år 2012, det är en kraftig ökning på bara ett par år, , säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Dagens Media.

Och fortsätter:

– Parallellt har det skett en utveckling i sociala medier där inbjudningar från alkoholtillverkare är fem gånger vanligare till personer under 25 år än för de över 25.

Undersökningen visar också att var femte person anser att den egna konsumtionen påverkas av alkoholreklam på internet. 68 procent mellan 18 och 24 år tycker även att alkoholreklam på internet är förskönande och nästan var tredje person upplever att alkoholreklam i digitala medier har ökat det senaste året.

– Det är vanligt att personer under 25 år utsätts för alkoholreklam på internet i större utsträckning än personer över 25. Samtidigt är lagen tydlig att man inte får rikta sig mot personer under 25 år. Det krävs en aktivare tillsyns om hur reglerna verkligen efterlevs, säger Magnus Jägerskog.  

Undersökningen genomfördes i Novus webbpanel under perioden 31 janurai till 12 februari 2013. Totalt svarade 1 026 personer mellan 18 och 79 år, ett riksrepresentativt urval utifrån ålder, kön och region. I urvalsgruppen 18-24 år deltog ytterligare 301 personer.

Frida Wickberg


Ämnen i artikeln:

IQ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev