Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Alfa gör sin debut på Instagram

Publicerad: 24 September 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Ta en Instagram-bild. Tagga den med #IC4C – och du kan vinna en tur på racingbana. Så ser Alfa Romeos debut på Instagram ut.


Kampanjen ska lansera Alfa Romeos nya sportbil 4C, och locka en yngre målgrupp.

– För Alfa har digitala kanaler och sociala kanaler varit nästan oprövad mark fram till starten av det här året, då vi inledde ett samarbete med Patchwork, säger Jesper Albansson, varumärkeschef på Alfa Romeo i Sverige, och fortsätter:

– Vi ska föra en dialog med befintliga kunder, många har en känsla av vad Alfa Romeo är, men vi har inte gjort så mycket väsen av oss. Instagram är ett viktigt verktyg för att öka dialogen och engagemanget.

Kampanjen på Instagram är också ett sätt att nå ut till en ny målgrupp.

– Alfa har en god kännedom i den äldre kundgruppen, så det här är ett sätt att föryngra målgruppen och få dem att höja blicken och se Alfa som ett alternativ, säger Jesper Albansson.

Startskottet för kampanjen gick under ett event vid Östermalmstorg i Stockholm.

Där visades den nya bilmodellen 4C upp.

Tanken är att evenemanget ska tas ut till återförsäljarna lokalt ute i landet.

– På det sättet sluter vi cirkeln. Den här kampanjen har redan visat sig vara ett bra verktyg för att kunna gifta ihop sociala medier och offline.

Nästa år planerar Alfa Romeo att öka synligheten i sociala medier.

– Det är framför allt Facebook som är vår huvudkanal. Nu när vi börjar etablera sidan kopplar vi på Instagram, och fortsättningsvis under 2014 och framåt kommer vi att koppla på andra sociala kanaler.

– Vi är nöjda med Instagram-kampanjen så här långt och ska fortsätta vara ett varumärke som engagerar, säger Jesper Albansson.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.