Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Alan Rosenblatt: "Papperstidningen är dyr och skräpar ner"

Publicerad: 12 september 2012, 12:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Papperstidningens död är bara en fråga om tid. Det säger Alan Rosenblatt, en av världens ledande experter på sociala medier. Dagensmedia.se träffar honom på plats i Stockholm.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

DT

Dante Thomsen


– So, does Aftonbladet still have a printed edition?

Alan Rosenblatt, ledande expert på sociala medier, säger det halvt på skämt, halvt på allvar. I morse landade han i Stockholm för att leda en serie föreläsningar för redaktionen på Aftonbladet.

Dagensmedia.se fick en intervju strax innan den första föreläsningen.

– Aftonbladet har en välutvecklad sajt men det finns mycket att göra när det kommer till den sociala biten, säger han.

Till vardags jobbar Alan Rosenblatt som sociala medier-strateg på den demokratiska tankesmedjan Center for American Progress och som lärare i digitala kampanjstrategier på flera amerikanska högskolor. Han har också gett ut en rapport om sociala medier tillsammans med Prime PR och medverkat i Fokus seminarium ”One year with Obama. Constant campaigning, transparency and the art of managing expectations".

När han inte arbetar tar han gärna en öl med chefen för Barack Obamas Nya Medier-team, berättar han.

Förväntningarna på hans föreläsning, som sker under parollen "Aftonbladet Online Academy", är höga. Målet är att utbilda samtliga anställda på tidningen i sociala medier och online-journalistik.

– Vi hoppas dels att han ska inspirera oss till att bli bättre på sociala medier, men också att vi får en bild av hur sociala medier används på gräsrotsnivå i det amerikanska presidentvalet. Det blir också en del workshops som är lite mer hands on. Det kan exempelvis handla om hur man fångar upp tips från läsare eller hur man intervjuar någon på Twitter, säger Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson.

Vad hoppas ni att han ska lära er?

– Vi funderar ständigt på hur vi kan utveckla interaktiviteten mellan tidningen och läsarna. Både för att göra journalistiken bättre men också för att bjuda in läsarna att komma närmare. Alan är expert på politiska gräsrotskampanjer och där tror vi att vi har en hel del att lära oss när det kommer till att få till ett bra samtal med läsarna.

Alan Rosenblatt själv säger att föreläsningarna även ska fokusera på att hitta nya innovativa sätt att marknadsföra tidningens innehåll.

– Men jag ska också prata om hur tidningen kan hitta alternativa intäktskällor med hjälp av sociala medier.

Är amerikanska tidningar framträdande i sociala medier?

– De är framträdande användare av sociala medier på det sättet att de sprider sina nyheter via Facebook och Twitter. Däremot är jag inte så säker på om tidningarna verkligen pratar med läsarna eller om de bara puffar för sina artiklar, säger han och fortsätter:

– I de fall där tidningarna faktiskt interagerar med sina läsare handlar det snarare om enskilda reportrar som pratar med sina fans på Twitter. Detta är på något sätt kärnan i det jag ska prata om här på Aftonbladet.

Alan Rosenblatt säger att tidningar i dag saknar strategier för att engagera läsarna på ett större plan.

– Jag väntar fortfarande på att se en tidning som faktiskt skapar ett verkligt robust engagemang. Ett engagemang som leder till en bredare typ av konversation mellan läsare, politiker och journalister och som faktiskt drivs av tidningen.

Hur viktig är det att som tidning ha en bra interaktion med läsarna?

– Det är jätteviktigt och det beror på att marknadens förväntningar har förändrats drastiskt. I dag vet alla som använder internet att man kan göra dynamiska saker med sajternas innehåll och det skapar ett större tryck på tidningarna. Vill du behålla en publik som är nöjd, lojal och som inte bara läser dina artiklar utan också sprider dem är den här typen av kommunikation absolut nödvändig.

Alan Rosenblatt betonar dock att "personligt" per automatik inte innebär att tidningar inte kan kommunicera bredare.

– Man kan ha masskommunikation som ändå är personlig. Så länge man är lyhörd för vad publiken säger så är det ett utbyte som kan ge mycket.

Han tror också att en ökad läsarinteraktion kan leda till att tidningarna hittar nya intäktskällor.

– Det kan absolut leda till nya intäkter på flera nivåer. Framför allt handlar det om att bygga ett starkt varumärke som man kan kapitalisera på.

Som exempel tar han sökjätten Googles marknadstänk.

– Googles strategi handlar inte om att sälja Google. Istället bygger den på att man får användare att sälja varumärket till sina vänner. På det sättet blir publiken dina marknadsförare. Det är den sociala modellen, att skapa engagemang och lojalitet mot varumärket.

Tillämpar man den strategin kan till och med licensierade produkter som t-shirtar, muggar och mössor bli en alternativ – och en viktig – intäktskälla för framtidens mediehus, menar Alan Rosenblatt.

– Däremot är jag tveksam till Plus-tjänster och liknande. Värdet av nyheter är så omedelbart. När nyheten väl är ute förlorar den sitt värde och det går inte att stoppa. Det enda sättet att sälja onlineprenumerationer är om man har unikt material.

Du frågade tidigare om Aftonbladets fortfarande har en papperstidning, hur allvarlig var du?

– Kostnadsmässigt är den tryckta utgåvan en utgiftsmässig albatross. Den är dyr, skräpar ner och så får man trycksvärta på fingrarna. Dessutom är papperstidningen en miljömässig katastrof i jämförelse. Den nya generationen bryr sig om de här frågorna och därför kommer papperstidningen att fortsätta tappa i värde. Läsplattor och mobilen är framtidens melodi. Det pekar alla undersökningar på.

När försvinner Aftonbladets papperstidning?

– Jag har inte en aning. Man måste alltid väga marknadens krafter mot ledningens motstånd, säger Alan Rosenblatt och skrattar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev