Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Åker dit för att vinna”

Publicerad: 22 Oktober 2013, 11:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Volvo Lastvagnar har tre vinstchanser i 100-wattaren för sin Ballerina Stunt. För Dagens Media berättar den globale pr-chefen Per Nilsson om varför kampanjen lyckats.


Ämnen i artikeln:

Volvo LastvagnarForsman Bodenfors

I årets upplaga av 100-wattaren är det svårare än någonsin att vinna pris då endast en 100-wattare, 75-wattare och 50-wattare ska delas ut i varje kategori. Förra året delades 31 priser ut – i år blir det bara 18.

Tillsammans med Civil Rights Defenders är Volvo Lastvagnar den annonsör med flest nomineringar inför morgondagens prisutdelning med tre vardera.

– Det här visar att vi är på rätt väg i vår kommunikation och att vi får uppmärksamhet för det vi gör. Det gäller inte bara reklampriser, utan också den enorma publicitet vi fått kring den här lanseringen. Men att också få det bekräftat av experter inom reklamvärlden är ett bevis på att vi ligger rätt i vår satsning, säger Per Nilsson.

Vad tror du om era vinstchanser?

– Nu har jag inte helt koll på de övriga nomineringarna, men vi har aldrig tidigare fått ett så enormt genomslag. Är det någon gång vi ska vinna så är det nu. Vi har också visat prov på en kreativitet utöver det vanliga inom fordonsbranschen, så vi åker dit för att vinna.

Var det ett svårt beslut att göra så bred reklam trots att ni är ett b2b-företag?

– Det kändes ganska rätt från början. Det här är ingen vanlig lastbil så vi hade inställningen att inte göra någon vanlig lansering heller.

Varför har kampanjen fått sånt genomslag?

– Det geniala i kampanjen är att vi lyckas nå ut till den breda massan genom ett festligt stunt, samtidigt som vi för första gången kunde visa upp den nya modellen för vår huvudmålgrupp. Dessutom bygger kampanjen på att visa de stabila köregenskaperna, vilket vi gör på ett kreativt sätt så att kampanjen även appellerar till de som inte är lastbilsintresserade.

Men reklamfilmen var bara avstamp för kampanjen, berättar Per Nilsson. Volvo Lastvagnar ordnade dessutom event och auktionerade bland annat ut en lastbil. Vann gjorde ett bud på 150 000 euro och pengarna skänktes till välgörenhetsorganisationen Star for Life.

– Lanseringen genomsyrades både av fysiska aktiviteter och aktiviteter i sociala medier. Vi är extremt nöjda över den globala responsen, vi har bland annat varit med i CNN och i japansk och australiensisk tv. Det visar att grunden i kommunikationen uppfattas detsamma var man än befinner sig på jorden.

Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors, som dessutom har ytterligare sju vinstchanser i 100-wattaren.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.