Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Aggressiv miljövår för VW

Publicerad: 12 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

En spelsajt ska få upp kundernas ögon för miljövänligt bilkörande. I mars ska sajten byggas ut till en större satsning runt Volkswagens miljötänkande. Men det görs i Tyskland.


Bluedriving.se Volkswagens samlingsnamn för bränsleeffektiva bilar, Bluemotion Technologies, presenterades i slutet av förra veckan. På den svenska marknaden har Volkswagens byrå DDB tillsammans med From Stockholm with Love byggt upp Bluedrivning.se.

- Det här är första steget i en större miljökampanj. Med spelidén vill vi på ett lättsamt sätt sprida kunskap om bränslesnålt körsätt, säger Katarina Lakowitz, ansvarig för marknadsföring på internet och CRM på Volkswagen.

Spelsajten gick upp i förra veckan tillsammans med en kampanj på Aftonbladet.se.

- Det var ett unikt samarbete vi gjorde på Aftonbladet.se där vi fick utnyttja deras webb-tv-möjligheter fullt ut. Upplägget var initierat av dem för att de ska kunna använda oss som case framöver.

I mitten av mars ska en större samlingssajt för Bluemotion släppas.

- Sajten görs centralt i Tyskland men kommer anpassas till svenska och vi knyter ihop den med vissa egna delar också.

Under våren ska Volkswagen samarbeta med Eon genom att ha med en gasdriven VW Scirocco i biltävlingen STCC.

- Samlingssajten runt Bluemotion kommer att presentera miljösatsningar från olika delar av världen. Från Sverige kommer vi bland annat presentera STCC-satsningen, säger Katarina Lakowitz.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.