Digitalt
Aftonbladets textrobot till hela Schibsted
Publicerad: 15 april 2019, 11:48
Sedan 2017 har Schibsted-ägda Aftonbladet och United Robots samarbetat kring robotjournalistiken. Foto: Press
Schibsted expanderar satsningen på robotjournalistik. ”Med hjälp av robottexter kan vi satsa och testa områden vi annars inte skulle ha resurser att bevaka”, säger Aftonbladets Lotta Folcker till Dagens Media.
Schibsted News Media och teknikföretaget United Robots inleder ett nytt och fördjupat strategiskt samarbete som ska erbjuda samtliga Schibsteds mediehus ett automatiserat innehåll, så kallad robotjournalistik, på både den svenska och den nordiska marknaden.
Artiklarna som genom AI skapas av en textrobot ska, enligt Aftonbladet, ses som ett komplement till den traditionella journalistiken.
Vad innebär den här satsningen för Aftonbladet?
– Den möjliggör att vi kan utöka vår bevakning inom nya områden, men också att vi kan bygga nya tjänster, säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet, till Dagens Media.
Vad är det för typ av artiklar som roboten ska producera?
– Sporten är de som kommit längst och har redan robotartiklar på den internationella fotbollen, jag vet att sportredaktionen vill testa och göra ännu mer här. Robotarna kan även stärka vår snabba breaking news-bevakning då de kan fungera som rena bevakningstjänster. Schibsteds publicister har olika behov, så det kommer bli olika tjänster beroende på vad våra olika användare efterfrågar, säger hon.
Vad möjliggör det här för Schibsted i stort, vilka är de främsta anledningarna till att satsa på det här?
– Det här ger helt nya möjligheter. Med hjälp av robottexter kan vi satsa och testa områden vi annars inte skulle ha resurser att bevaka. Framöver kommer vi kunna ge ett ännu större innehållsutbud, vilket möjliggör att de kan välja mer vad de vill följa och läsa om.
United Robots och Aftonbladet har sedan slutet av 2017 utvecklat tidningens robotjournalistik tillsammans.