Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Aftonbladets Sofia OO: "Får mitt blod att koka"

Sofia Olsson Olsén rasar över att SVT vill göda Facebook och därmed "stärka den globala jättens position".

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Juni 2016, 13:52
Uppdaterad: 15 Juni 2016, 15:27

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSVT

Dagens Media har tidigare skrivit om hur kommersiella medier är starkt kritiska mot att SVT lägger ut innehåll på kanaler som Youtube och Facebook och på så sätt göder kanalerna med material och tittare.

Något som går tvärt emot vd:n Hanna Stjärnes uttalanden om att SVT ska vara restriktiva med sin närvaro på de amerikanska mediejättarnas sajter. En närvaro som kritiker menar är negativ för de svenska kommersiella mediernas annonsaffär.

Nu skriver SVT i sin interna tidning "Vi på tv" att en stor del av deras trafik kommer via Facebook och att det bara är att "gilla läget" och dra nytta av Facebook för att sprida deras material.

Det upprör Aftonbladets publisher, Sofia Olsson Olsén. På Twitter skriver hon:

"Artikeln får mitt blod att koka ikväll. SVT bekänner färg. Vidimerar bl a hur de jobbar för stärka FB."

Och på sin Facebook skriver hon:

"Är det nu SVT äntligen bekänner färg? En allmänfinansierad verksamhet som uttalat arbetar för att stärka den globala jättens position på marknaden i Sverige."

För Dagens Media utvecklar hon sin kritik:

– Jag blir så irriterad på SVT, upp på banan och sluta jiddra. Att snacka om trafikoptimering och att dra nytta av Facebook, denna ickepublicist som vill leka publicist, stör mig något oerhört, säger hon och fortsätter:

– Om det är så att SVT vill nå sin publik genom att dela sitt material och dessutom köpa sig utrymme i sociala medier för licenspengar, berätta då hur er plan ser ut, säger Sofia Olsson Olsén.

Hon säger att Facebook inte tar ansvar för det publicerade materialet och att de drar nytta av datan för sin annonsförsäljning, som är en "stenhård" konkurrent till svenska kommersiella medier.

– Facebook styr vad som får publiceras genom sina algoritmer, ibland genom ren censur, utifrån sina amerikanska publiceringspolicies och de skattar dessutom inte i Sverige, är det okej?

Hon fortsätter:

– Om SVT vill nå sin publik så ska de ju likaledes fritt dela sitt material med de svenska publicister som verkligen når publiken, inte minst Aftonbladet som är Sveriges tveklöst största nyhetsförmedlare, men även övriga lokala och regionala mediehus. Det är klart att vi kan känna ett hot från SVT om de använder sina miljarder i licenspengar för att producera och dela sitt innehåll på en plattform som Facebook.

– Annonsaffären är det vi lever på och att SVT ger bort sitt innehåll till Facebook för att sälja annonser på sitt innehåll blir för mig verkligen helt snedvridet, avslutar hon.

SVT har bland annat fått kritik av kommersiella medier för hur de hanterat sitt material i samband med Melodifestivalen. Då lade SVT upp exklusivt back-stagematerial på Youtube.

Kritik har även riktats mot SVT-programmet "Dold", ett slags "Uppdrag Granskning" för unga, där delar av materialet först läggs ut på Youtube.

 

Läs mer om hur licenspengar går på export till Facebook och Google i Dagens Media nummer 8, 2016. 

 

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.