Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Aftonbladets sajt flyttar till Schibsted Publishing Platform

Publicerad: 18 November 2016, 09:55
Uppdaterad: 18 November 2016, 10:01

Aftonbladet.se övergår till Schibsteds nya plattform, bland annat med syfte att skapa smartare annonsformat och ökade möjligheter för redaktörerna.


Ämnen i artikeln:

SchibstedSofia Olsson OlsénAftonbladet.se

Tidigare i höst meddelade Schibsted att man samlar produkt- och teknikutvecklingen i den nya, koncernövergripande organisationen Schibsted Product and Tech Publishing, där den nya plattformen Schibsted Publishing Platform ingår.

Nu övergår aftonbladet.se till att publiceras på den nya plattformen, där effekterna ska bli snabbare laddning, renare utseende, smartare annonsformat och ökade möjligheter för redaktörerna.

I veckan har användarna börjat se resultatet av att övergången.

– Nu får vi bättre förutsättningar att driva kampen mot de amerikanska onlinejättarna, såväl när det gäller att attrahera användare som annonsörer, säger Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher, i ett pressmeddelande.

Syftet med den nya, renare designen är att på ett bättre sätt lyfta fram journalistiken. Starten sker på artikelnivå och därefter genomförs förändringarna successivt underifrån. När startsidan någon gång under vintern får sitt nya utseende är den nya designen helt implementerad.

För annonsörerna innebär övergången "stora förbättringar i form av garanterad synlighet och smartare annonsladdning".

– Nu kan vi erbjuda smart ads, annonser som laddas när användaren ser dem och som garanterar hög viewability, så att kunden vet att även annonser som ligger långt ner har exponerats för användarna. Det är ett viktigt steg in i en riktigt digital annonsvärld och det stärker vår konkurrenskraft som annonskanal, kommenterar Andreas Aspegren, onlinechef.

Tack vare det ett nytt publiceringsverktyg ska också arbetet för Aftonbladets redaktörer bli enklare och säkrare.

Förutom Aftonbladet använder Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet plattformens verktyg för innehållsproduktion och VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev