Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Aftonbladets mobilannonsering blir hyperlokal

Publicerad: 24 April 2014, 11:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

Med ny teknik och automatiska push-meddelanden kan tidningen bli mer lokal i sin mobilannonsering.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

– Vi har satsat på lokala marknader från mobilen under en tid nu och haft bra framgång. Nästa steg i satsningen är att bli hyperlokala, säger Johan Åsén, produktdirektör på Schibsted.

Med hjälp av en ny programvara och nya funktioner som introducerades i samband med Apples IOS 7 kan Aftonbladet nu bli ännu lokalare i sin annonsering.

De nya funktionerna gör det möjligt att kommunicera med en så kallad "Ibeacon", en sorts blåtandsdosa som placeras ut på strategiska ställen. När en Apple-användare som installerat Aftonbladets app kommer i närheten av dosan får denna automatiskt ett push-meddelande i mobilen.

– Till exempel kan vi lägga ut en dosa i receptionen i Schibstedhuset och ställa in så att alla som kommer in, och som har en Schibsted-app, får ett välkomstmeddelande i mobilen, säger Johan Åsén.

Den nya lösningen har testats under en tid, och nu planerar Aftonbladet att ta det nya annonsgreppet till nästa steg.

– Vi kommer fortsätta att testa tekniken. Butiker där våra tidningar säljs är givetvis spännande, exempelvis. Det här gör ju att vi kan nå användare i olika miljöer och koppla ihop våra produkter på ett annat sätt. Det finns också möjligheter för eventuella samarbeten med andra produkter.

Med denna typ av annonsering skulle Aftonbladet till exempel kunna placera ut blåtandsdosor, som skickar ut erbjudanden via push-meddelanden, i butiker där deras produkter säljs.

Erbjudandet skulle exempelvis kunna innefatta att du får en chokladbit på köpet när du inhandlar en Aftonbladet-tidning.

– Men vi är ödmjuka inför framtiden, och känner att vi måste ha ett värde i vad vi erbjuder. Möjligheterna är dock stora, då det är många som har laddat ner våra appar, vilket är en förutsättning för att det här ska fungera.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.