Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Aftonbladetchefens attack: "Omtalat står för hela Expressens trafikökning"

Aftonbladets sociala medier-chef Ehsan Fadakar till attack mot Expressens chefredaktör om tidningens rekordsiffror.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Publicerad: 24 September 2014, 07:32
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:11

Ämnen i artikeln:

ExpressenEhsan Fadakar

Dagens Media har tidigare skrivit om Expressens rekordsiffror från förra veckan, då mobilsajten hade nära 3,5 miljoner unika webbläsare. Hittills i år har tillväxten på mobilsajten varit i genomsnitt 142 procent, jämfört med samma period förra året, enligt Expressen.

Men Ehsan Fadakar, sociala medier– och debattchef på Aftonbladet, menar att det är Expressens nya sajt Omtalat – liknande Afonbladets nya sajt Lajkat –  som står för trafikökningen. På Twitter går han till attack mot Expressens chefredaktör.

"Hmm, Thomas Mattsson pratar ständigt om Expressens journalistik som avgörande faktor när det är 'Omtalat' som står för hela trafikökningen", skriver han bland annat.

"Stämmer lyckligtvis inte, Ehsan, så den spinnen om din konkurrent går ej. Vi har ökat hela året, och ökar utan Omtalat", svarar Thomas Mattsson.

Ehsan Fadakar utvecklar kritiken:

– Lajkat och Omtalat är två olika saker. Lajkat är en helt fristående underhållningssajt som når 18-24-åringar. Omtalat är en Upworthy-kopia som slussar trafik till Expressen och får trafik från Expressen. Jag kan det spelet Thomas Mattsson och Expressen kör nu. De tar in en bloggare, skriver om succétrafiken på nöjessektionen. De skapar en undersektion, pumpar videoklipp, köper Facebook-trafik, skriver sen om succétrafiken och menar att den beror på journalistiken, säger han till Dagens Media.

Thomas Mattsson kallar Aftonbladet-chefens kritik för "trams". I ett sms till Dagens Media skriver han:

"Alla siffror finns på Kia och så sent som i söndags skrev jag i bloggen om långvarig ökning. I söndags publicerade vi också årssiffrorna – vi ökar ju mest av alla mobilsajter. Omtalat har bara funnits ca 2 månader. Ehsan vill bara skapa en PR-spinn, och det ställer jag inte upp på att delta i eftersom ni ju vet hur det förhåller sig".

Enligt Expressen, ska Omtalat från och med i dag redovisas separat som en underkategori i KIA-index.

Ämnen i artikeln:

ExpressenEhsan Fadakar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.