Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Aftonbladet slår svenskt Oscars-rekord

Alicia Vikander vann priset för bästa kvinnliga biroll på Oscarsgalan för sin roll i filmen ”The Danish Girl”.

”Aldrig har så många tittat så länge på en Oscarssändning i Sverige”, säger Jan Scherman, affärsområdeschef på Aftonbladet TV.


Publicerad 2016-02-29 16:34
Uppdaterad 2016-02-29 16:44

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Dela artikeln:

Natten till den 29 februari sände Aftonbladet TV live från Dolby Theatre på Hollywood & Highland Center.

Efter att galan tidigare sänts på Kanal 5 och 9, var det nu enbart Aftonbladet som kunde ge de svenska tittarna en live-upplevelse från Oscarsgalan.

Resultatet var enligt Jan Scherman, affärsområdeschef på Aftonbladet TV, över förväntan. Han uppger att de nådde en räckvidd på 85 000 unika tittare, och därmed slog Kanal 9:s tidigare rekord från 2014.

– Jag tror att det gick så bra för att vi satsade på att uppmärksamma galan på alla våra plattformar, såväl digital som print. Vi gjorde till och med en extra tidning i söndagsbilagan om just Oscarsgalan, säger Jan Scherman till Dagens Media.

Förutom positiva resultat på deras tittarsiffror fick Aftonbladet TV även ihop 1,3 miljoner strömstarter och en genomsnittstid på 55 minuter per tittare.

– Nu krossade vi en myt om webb-tv. När jag säger så, så menar jag att om innehåller är tillräckligt intressant så tittar folk så länge det är intressant, oavsett plattform, säger Jan Scherman.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.