Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Aftonbladet ska få läsarna att interagera

Publicerad: 24 januari 2014, 05:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50

Aftonbladet släpper nya digitala annonsprodukter under 2014. Bland annat specifikt för läsplattor.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Redan under året första kvartal planerar Aftonbladet att släppa nya annonsprodukter för läsplatta. Exakt vilka format och produkter det blir vill inte mobilchefen Johan Åsén avslöja, men berättar att Aftonbladet dragit lärdom av mobilen.

– Vi vill skapa ett engagemang hos läsarna. Vi ser från mobilen att användarna vill interagera med annonserna och gärna ser mer än bara ett budskap. Dessutom stannar de kvar i annonsen under längre tid och det vill vi lyfta vidare till andra kanaler, säger Johan Åsén till Dagens Media.

En annons annonsnyhet hos Aftonbladet i år är format och lösningar liknande ”Bostadsboxen” som släpptes i förra veckan. Det är ett format för mobilen, där användaren kan scrolla i sidled genom bostadsannonserna.

Dessutom blir det större satsningar kring vinter-OS, fotbolls-VM och valet.

Hur mycket Aftonbladets digitala försäljning stod för förra året är ännu inte klart.

– Tyvärr kan jag inte lämna några siffror på helåret 2013 med anledning av att rapporten för Schibsted inte kommit ännu. Det jag kan säga är att vi ser en fortsatt stark tillväxt även 2013 för digitala kanaler där mobilt och tv bidrar starkt.

Läs mer om dagspressens digitala kapprustning – om vad som står på Sydsvenskans, Expressens, SvD:s och DN:s agenda i år – i Dagens Media nummer 1, 2014.

Aftonbladets digitala annonssatsningar

* Stortsatsning på evenemangåret 2014 med paketeringar kring OS, Melodifestivalen, Fotbolls-VM med flera i samtliga kanaler. 

* Nya kundanpassande format/lösningar likt "Bostadsboxen" som lanserades i förra veckan. En kombination av lokalt och riksannonsering

* Native, både som enskilda placeringar och partnersajter 

* Mega-formatet som tidigare endast funnits för desktop anpassas för alla kanaler. 

* Nya standardprodukter för mobil och läsplatta med fokus på interaktivitet och engagemang

* Nya dataprodukter i tillägg till premiumformaten på desktop

* Nya lokala produkter med fokus på offline

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev