Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Aftonbladet säljer rörligt på webben

Publicerad: 18 Maj 2010, 06:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Aftonbladet startar styckprisförsäljning av rörlig bild på nätet.


Aftonbladet har sedan länge erbjudit exklusivt webbmaterial för betalande prenumeranter och sedan februari kan nätläsarna köpa Plus-artiklar styckvis.

I dag lanserar mediebolaget styckköp av rörlig bild i samarbete med National Geographic och distributionsbolaget Pan Vision.

- Det är jättespännande och jag hoppas att tekniken är med oss i dag. Mig veterligen är det världsunikt att kunna köpa rörlig bild till styckpris på en mediesajt som Aftonbladet, säger Elsa Falk, kommersiell redaktionschef på Aftonbladet, och tillägger att hon då inte räknar in filmförsäljning på tjänster som Voddler.

Projektet inleds med tre temaveckor där  National Geographics står för innehållet. Den första veckan är temat ”Most Extreme Moments”. Dokumentären med samma namn säljs för 19 kronor och användarna kan se ett antal klipp från den gratis under veckan. Efter tre veckor ska projektet utvärderas.

- Syftet är självklart att hitta nya intäktsströmmar, men också att utveckla vår  tjänst och se vad som är möjligt sett till användarnas beteenden på nätet, säger Elsa  Falk.

Aftonbladet hoppas på sikt även kunna sälja eget innehåll.

- I första läget är det enklast och säkrast att satsa på material som vi vet är riktigt bra. När man skapar själv kan det bli både en hit och en fadäs.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.