Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Aftonbladet plockar ner annons om "vattenkraft"

Publicerad: 11 Mars 2011, 09:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

En jätteannons med parollen "Känn vattenkraften" prydde aftonbladet.ses första sida – samtidigt som tidningen rapporterade om tsunamikatastrofen i Japan.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet.seAftonbladet

Parollen "Känn vattenkraften" tillsammans med en man som gör "bomben" och orsakar en massiv vattenkaskad. Så såg annonsen från Skellefteå Kraft ut, som täckte hela aftonbladet.ses första sida under fredagsmorgonen.

Direkt under rapporterade aftonbladet.se om den tio meter höga tsunami som just nu orsakar fruktansvärd förödelse över hela Japan.

Nu har Aftonbladet valt att helt plocka ner annonsen. I stället syns annonser från bland annat Apollo och Norwegian.

Aftonbladets försäljningsdirektör Anders Berglund känner inte till annonsen, men säger att den olyckliga placeringen med stor sannolikhet beror på tekniken.

– En del annonser styrs efter ord eller innehåll. Skriver vi om en semesterort så visas det annonser för flygbolag, säger han och fortsätter:

– I de flesta fall funkar det utmärkt, men ibland sker det stora olyckor och då kan matchingen bli fel.

Vid stora nyhetshändelser granskar de allt innehåll för att manuellt plocka ner annonser som kan ha hamnat fel, säger han.

Ardalan Samimi


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet.seAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev