Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Aftonbladet lika stora som hela Bonnier

Publicerad: 20 maj 2009, 07:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Schibsted och MSN står tillsammans för nästan hälften av alla sajtbesök i Sverige enligt Kia-index. Sammanställningen över de största ägargrupperna på nätet visar även att Aftonbladets trafik är lika stor som hela Bonniers.


Schibsteds sajter hade under vecka 13 i år nästan 45 miljoner besök. Det är en ökning med 4,9 miljoner besök jämfört med motsvarande vecka förra året. Under samma period har Bonnier vuxit med 4,2 miljoner besök till drygt 21 miljoner besök. Det är bara 533 000 fler besök än vad Aftonbladet.se ensam har.Kalle Jungkvist, som 1994 var med och lanserade Aftonbladet på nätet, och som om ett par månader avgår som chefredaktör och ansvarig utgivare för sajten, ser krisåren runt 2001-2002 tillsammans med att sajten var igång så tidigt som huvudorsak till försprånget.

Mediehusens internetutveckling. Klicka på bilden för större variant. - Under krisåren fördubblade vi i princip vår trafik. Vi trodde på en framtid på nätet samtidigt som alla konkurrenter drog ned på verksamheten, säger Kalle Jungkvist.

Sajten har också besökare som återkommer ofta, varje besökare gör i snitt 4,7 besök under en vecka, vilket kan jämföras med Bonniers Expressen.se som ligger på 3,0. Det ger fördelar både för sajten och för annonsörer.

- Annonsörerna får möjligheter att upprepa sina budskap. För sajterna handlar det om att de får ett högre annonslager att sälja, säger Hans Nordlöv, internetrådgivare på Sveriges Annonsörer som analyserat Kia-statistik för Dagens Medias räkning.

Även om Bonnier de senaste åren tagit igen något på Schibsted har norrmännen fortfarande mer än dubbelt så många besök på nätet.

Störst hos Bonnier är Expressen.se följd av Di.se och TV4 Nya Mediers nätverk. Expressen.se står för knappt en tredjedel av Bonniers besök på nätet.

- Expressen är den ledande trafikmotorn för andra sajter inom Bonnier. Jag skulle säga att Expressen.se är den sajt bland de största på Kia-listan som har flest samarbeten. Vi är en utmanare och har inte samma resurser som Aftonbladet.se. Sedan vore det dumt att inte ta vara på det innehåll som produceras av andra inom Bonnierkoncernen, säger Thomas Mattsson, Expressens chefredaktör.

Både Hans Nordlöv och Kalle Jungkvist menar att Bonnier varit fega på nätet.

- De har velat skydda sina printtillgångar. Det märks på deras Ilike-paket som först nu börjar växa till sig. Inställningen verkar ha varit att ju bättre de blir på nätet, ju mindre säljer de på pappret, säger Hans Nordlöv.

Mycket av den trafik Schibsted har i dag kommer från icke redaktionella produkter. Alla de stora är uppköp. Hos Bonnier är det istället traditionella tidningsprodukter som genererar trafiken.

- Många av de här sajterna, som Blocket, Hitta och Prisjakt, har varit väldigt högt värderade. För Expressens del har fokus efter millennieskiftet legat på lönsamhet, säger Thomas Mattsson.

Bakom Schibsted och Bonnier finns Aller som under förra året gick om Wyatt som den fjärde största ägaren på Kia-index. Nätverket har ökat sin trafik med 240 procent sedan 2006. Den stora tillväxten står Blogg.se, som Aller köpte i april 2007, för. Bloggsajten står för 70 procent av Allers trafik.

- Passagen och Spray, som är de två andra stora i nätverket, minskar sin trafik. Allers tidskrifter på nätet står för en mycket liten del, säger Hans Nordlöv.

De stora förändringarna i trafik sedan 2006 härrör från uppköp. Wyatt, före detta Lunargroup, har trots Lunarstorms tapp ökat sina besök med 64 procent sedan 2006. Anledningen heter Bilddagboken, som köptes i början av 2007. Mediehuset MTG har inte visat upp några större framgångar på nätet.

- MTG var sena, och hoppades mycket på köpet av Playahead 2007, säger Hans Nordlöv.

Så har Schibsted vuxit genom uppköpFörutom Aftonbladet.se finns flera icke redaktionella produkter i Schibsteds internetportfölj. Nästan alla är uppköp.

Oktober 2002 - Bytbil.com köps för en okänd summa.December 2003 - Blocket.se köps för 183 miljoner kronor.Mars 2003 - Tasteline.com köps för en okänd summa. Februari 2005 - Hitta.se köps för 200 miljoner kronor.December 2005 - Alltomstockholm.se köps.Juni 2006 - Prisjakt.nu och Minhembio.com köps för en okänd summa.Juli 2007 - Tv.nu köps för en okänd summa.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Dagens Medias papperstidning, nummer 8 2008.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.