Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Aftonbladet lanserar poddspelare

Publicerad: 17 mars 2014, 13:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

Tidningen väljer nu att integrera sina podcasts i mobilapparna för Iphone och Android.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Aftonbladet lanserar även en samlingssajt för samtliga podcastproduktioner.

I höstas inledde tidningen en podd-satsning och tog fram flera nya program. Nu kan man lyssna på dessa i appen samt på sajten.

Målet med de nya kanalerna är att förenkla lyssningen samt nå ut till en bredare skara lyssnare.

– Nu slipper man gå omvägar för att lyssna på poddar. Jag tror det gör att många nya lyssnare och annonsörer kommer att upptäcka formatet, säger Lena Widman, redaktionell mobilchef och produktägare Aftonbladet online, i ett pressmeddelande.

I dagsläget producerar Aftonbladet tolv stycken poddar, som enligt tidningen lockade 126 805 lyssnare totalt under vecka tio. Några av de mest populära poddarna är "Premier League-podden", "Spelpodden" och "Flumskolan".

Patrik Syk, redaktör för Aftonbladet Podcast, tror att förändringarna kan gynna podden som format.

– Podden är ett fantastiskt format som är helt och hållet utvecklat för on demand-konsumtion. Men hittills har utvecklingen hindrats av höga trösklar – som omvägar över Itunes och krav på nedladdning av speciella appar. När man nu kan lyssna och prenumerera på våra poddar i den vanliga appen är jag övertygad om att det kan innebära ett genombrott för formatet, säger han.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.