Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Aftonbladet lanserar Klick! i Ipad

Publicerad: 29 November 2010, 14:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Expressen var först ut, men nu kommer utmanaren. Dagensmedia.se har fått en exklusiv förhandstitt på Aftonbladets Klick-app.


Ämnen i artikeln:

SportbladetIpadAftonbladet

Expressen blev först med sin lansering av Extra-appen. Men nu följer Aftonbladet tätt efter. Som dagensmedia.se har tidigare har berättat ska Aftonbladets bilagor brytas upp.

När det gäller Klick är målsättningen enligt Marica Finnsjö, utvecklingschef för mobil, att appen ska bli en ”skön upplevelse”.

– Vi vill skapa en riktig wow-känsla, men samtidigt vara kvar i tidningsvärlden och behålla magasinskänslan. Samtidigt som vi packar om innehållet. Magasin har aldrig fungerat på internet men vi tror mycket på Ipad.

Appen ser ut som ett magasin, men har scrollbara spalter och klickbara Ipad-bonusar som kan bestå av allt från bilder till filmklipp. Precis som den amerikanska tidningen People är Klick uppbygd i sidled, till skillnad från Extra som bläddras i uppifrån och ner.

– Vi har lagt de interaktiva momenten utåt kanterna och man kan också byta sida genom att dutta med tummen, säger Andrev Bergström, layoutansvarig på Klick.

Klick-appen är i dag halvfärdig, men enligt Marica Finnsjö är släppet nära förestående.

– Vi har fantastiska möjligheter. Men en av utmaningarna är att inte fylla på med för mycket interaktiva funktioner. Ofta blir Ipad-appar röriga, säger Marica Finnsjö.

Andrev Bergström håller med.

– Vi har försökt att bygga den mer pedagogiskt och använda oss av bland annat signalfärger.

En av de största skillnaderna gentemot pappret är att mängden material har ökat väsenligt, både när det gäller text, bild och film.

Men den första Aftonbladet-appen som släpps är Sportbladet, som ser helt annorlunda ut jämfört med Klick.

– Själva ryggraden är tidningen. Den har en bra paktetering och en bra värdering. Hos konsumenterna finns det en bra betaningsvilja. Vi vill att Sportbladet-appen ska vara en sportkälla från morgon till kväll, säger Pontus Ogebjer, affärsområdeschef för sport.

Jan Helin menar att lanseringen av Aftonbladets appar är lite annorlunda jämfört med konkurrenterna, som har slagit på stora trumman.

– I morgon bjuds ett antal läsare in för en klassisk smygläsning. Dessa kommer även bli inbjudna till en sluten Facebook-grupp där man kan ha direkt kontakt med utvecklarteamet, säger Jan Helin och fortsätter:

– Vi kommer dessutom ha en annorlunda betalstrategi jämfört med våra konkurrenter. Jag kan inte prata om den än, men utan att bli för kryptisk kan jag säga att vi kommer ta betalt. För mig är det viktigaste att prisnivån förhåller sig till papperstidningen. Det är en förutsättning för att lyckas.

Vad tror ni om intäktsmöjligheterna?

– Det är omöjligt att säga och nästan onödigt att spekulera. En del tror att Ipad ska frälsa hela tidningsbranschen medan andra inte tror på den alls, säger Jan Helin och fortsätter:

– Det jag känner är att vi tidningsmakare får gå tillbaka till det vi är bra på, paketering. Som jag ser det är det här ett test, nu får vi se vad bra redigering är värt.

Sportbladet kommer förutom vanliga annonser också ha skräddarsydda interaktiva annonser. De första interaktiva annonserna är redan slutsålda. Bland de första annonsörerna finns som dagensmedia.se berättade tidigare i dag Volkswagen. Men även TV4, SAS och Unibet har köpt utrymme.

– Vi kanske tog ett för lågt pris, för annonserna gick åt i rasande fart, säger Pontus Ogebjer.

Enligt siffor från Mediavision finns just nu 60 000 Ipads i Sverige. Det officiella släppet är i morgon.

Dante Thomsen

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

SportbladetIpadAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.