Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Aftonbladet först ut i samarbete med United Screens

Publicerad: 28 Augusti 2013, 13:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Aftonbladet inleder ett stort samarbete med United Screens. Målet är att tidningens innehåll på Youtube ska börja generera intäkter.


Ämnen i artikeln:

United ScreensAftonbladet

I maj kunde Dagens Media berätta att Aftonbladet-profilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är först ut att producera material för Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreassons nya bolag United Screens.

Nu inleder Aftonbladet ett större samarbete bolaget med målet att öka och optimera tidningens utbud på Youtube.

Samarbetet presenterades under Aftonbladets kundträff Backstage på Cirkus i Stockholm under onsdagen och innebär att parterna hjälps åt med distribution, paketering och innehåll av rörligt material.

– United Screens är en spännande partner med stor kompetens både inom tv-distribution och onlinemedier, säger Aftonbladets publisher Jan Helin om samarbetet.

I och med det nya samarbetet kommer Aftonbladets rörliga material att anpassas bättre till Youtube.

Satsningen kommer mitt i en stor webb-tv-offensiv som Aftonbladet drog igång under början av året och Aftonbladet blir också den första stora samarbetspartnern till United Screens.

– Jag är inte förvånad. Aftonbladet går som vanligt i bräschen för hela mediabranschen. Att de gör detta samtidigt som sin stora tv-satsning visar att de förstår möjligheterna och komplexiteten med YouTube, säger Stina Honkamaa Bergfors.

Jan Helin poängterar vikten av att Aftonbladet TV:s innehåll finns på flera plattformar.

– Mycket av vårt innehåll ligger redan på Youtube i dag, utan att vi lagt ut det och därmed inte kan ta betalt för innehållet. United Screens erbjuder oss en möjlighet att skaffa kontroll över distributionen av Aftonbladet TV, säger han.

Upphovsmännen till United Screens är förutom Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreasson även Oscar Höglund och Jan Zachrisson.

För finansieringen av bolaget står även Bonnier Growth Media.

Trots hajpen kring bolaget kunde Dagens Media tidigare i år berätta att de stora tv-husen är kallsinniga till uppläget.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

United ScreensAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev