Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Aftonbladet förbi MSN

Publicerad: 16 December 2010, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Kvällspressens sajter lyftes av det tragiska bombdådet i Stockholm city. Expressen nådde besöksrekord och Aftonbladet gick om MSN som Sveriges största sajt.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressenKia-indexAftonbladet

Kia Index för vecka 49 visar att aftonbladet.se gick om Msn.se som Sveriges absolut största sajt.

Detta har bara hänt en gång tidigare.

Helgens bombdåd i centrala Stockholm tros ligga bakom trafikökningen, tillsammans med Nobelfesten och Idolfinalen.

”De renodlade nyhetssajterna går framåt i unika webbläsartal denna vecka, vilket vi kan anta beror på bombdådet i lördags”, skriver Tobias Eidem, ansvarig för KIA-index, i en analys som dagensmedia.se tagit del av.

Aftonbladet.se drog 5 685 895 unika webbläsare under veckan, strax under besöksrekordet på 5 701 680 webbläsare, som sattes veckan efter riksdagsvalet.

Expressen.se ökade sin trafik med 11 procent till 2 592 877 unika webbläsare ­ vilket är all-time-high enligt Kia-index.

Den tidigare toppnoteringen sattes veckan efter valet, då expressen.se hade 2 583 895 unika besök.

– Trafikrusningen förklaras delvis av all direktsänd tv på Expressen. Bland annat sände tv-redaktionen live på lördagskvällen, efter terrordådet i Stockholm City. På söndagen blev det ännu fler direktsändningar, skriver Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i sin blogg.

Andreas Aspegren, tillförordnad affärsområdeschef för aftonbladet.se, ser siffrorna som ett styrkebevis.

– I grunden beror det på att vi är en stark nyhetskälla vid stora dramatiska händelser. Söndagen blev den bästa söndagen i vår historia, säger han.

Expressen satte besöksrekord, men inte ni?

– Det är kul att nyhetssajterna går framåt. Men det är fortfarande en otrolig skillnad på storleken mellan aftonbladet.se och expressen.se.

Webb-tv-materialet har gått extremt starkt hos aftonbladet.se.

– Vi satte all-time-high för webb-tv och vi har ven mycket fina siffror från mobilen.

Vad gör ni för att maximera trafiken under nyhetsintensiva dagar?

– Vi lyfter upp nyheterna och gör dem ännu större på förstasidan. Under fredagskvällen jobbade vi också med en dubbel Superlive från både Idol och Nobel som låg ovanför den vanliga sajten.

Även svd.se klättrade en placering på veckans lista. TV4.se avancerade hela fem placeringar, till en 12:e plats – vilket kan förklaras med Idol-finalen.

Topp 20 – hela listan

  Namn Unika webbläsare Procent* 1 (2) Aftonbladet 5685895 4,2 2 (1) MSN.se 5491786 -0,8 3 (3) Hotmail 5246283 0,3 4 (4) blocket.se 4350316 -2,7 5 (5) hitta.se 3525776 -1,7 6 (6) Messenger 2862362 -0,9 7 (7) Eniro.se 2685481 2,9 8 (8) Expressen 2592877 11,1 9 (9) Dagens Nyheter 1736163 8,3 10 (10) svt.se 1572405 1,4 11 (12) svd.se 1067749 6,7 12 (17) Tv4.se 993762 8 13 (11) hemnet.se 961717 -4,1 14 (13) di.se 954525 -2,2 15 (15) tv.nu 938487 1,6 16 (16) SR.se 923195 0,2 17 (19) prisjakt.nu 880313 12,7 18 (14) e24.se 874188 -6,5 19 (18) Bilddagboken.se 860174 6,6 20 (20) Bloglovin 791383 10,6

 

*Procentuell förändring jämfört med föregående vecka.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.