Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Aftonbladet får ny kostym

Går från tre spalter till två.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 08 September 2017, 14:13
Uppdaterad: 08 September 2017, 14:13

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Aftonbladet får ny design, som kommer märkas på tidningens alla plattformar. Nyheten är en responsiv webdesign för mobil-, tablet- och desktopsajterna.

Hur ser förändringen ut?

– Den största skillnaden är att det är en responsiv design. Det betyder konkret att vi går ifrån att ha separata mobil- och desktopsajter till en gemensam sajt som anpassar sig efter skärmens storlek. Störst visuell skillnad blir det i desktop där vi går vi från tre spalter till två. Det långsiktiga målet med vår nya design att öka användbarheten, skapa en ännu bättre videoupplevelse och samtidigt sätta journalistiken i fokus, säger Andreas Aspegren, onlinechef på Aftonbladet.

Planerna på att göra om Aftonbladet har funnits under en lång tid och det riktiga arbetet drog igång efter årsskiftet. Omgörningen av förstasidorna har därefter skett stegvis och uppdaterade versionerna av Nöjesbladet och Sportbladet skapades innan sommaren och nya startsidan direkt efter.

– Från början var planen att göra en 1:1-design och bara byta ut tekniken med fokus på snabbhet, men under resans gång kände vi att vi behövde göra om mer i produkten. Det slutade med att vi tekniskt såg över i princip allt. Resultatet har blivit en ännu snabbare produkt, säger Andreas Aspegren och fortsätter:

– Det kommer därför finnas stort utrymme för våra redaktörer att uttrycka sig och signalera olika nivåer av nyhetsvärde även i de mindre skärmarna som mobilen. Naturligtvis har det också varit viktigt för oss att designen bibehåller den härliga Aftonbladet-känslan där vi mixar lättsamt innehåll och glimten i ögat med snabba nyheter och tunga granskande reportage.

Finns det ytterligare planer vad gäller formen för Aftonbladet? 

– Absolut! Med den nya sajten har vi lagt en stabil grund för framtiden men vi är i ständig förändring. Startsidan vi har släppt nu är bara ett första steg av nya Aftonbladet. Nu vill vi fortsätta utveckla hela Aftonbladet ännu tajtare tillsammans med våra användare för att möta deras behov i framtiden även utifrån person och situation.

Dessutom har teamet skapat en native design till Andriod-appen och senare i höst kommer lanseras även en native design för iOS-appen.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.