Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Aftonbladet fälls för dold reklam

Aftonbladet fälls för tre fall av dold reklam på undersajten "Spara smart".


Publicerad 2014-01-03 12:39
Uppdaterad 2015-12-06 12:52

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

I oktober skrev Dagens Media om Aftonbladet.ses nya undersajt "Spara smart", med artiklar som ger sken av att vara vanlig redaktionell text, men som i själva verket var sponsrade utan att vara annonsmärkta.

Efter artikeln valde Aftonbladet att tillfälligt stänga ner "Spara smart". Nu fälls tre annonser från undersajten av Reklamombudsmannen eftersom det inte framgått tydligt att det rörts sig om reklam.

De annonser som fälls är: en artikel med rubriken ”Experten följde sina egna råd – höjde räntan med 45 %” där Compricers egna sparekonom jämför olika bankers villkor med compricer.com.

"Reklamombudsmannen konstaterar att artikeln inte är identifierad som reklam på något sätt och att det därför inte omedelbart framgår att det är fråga om reklam." står det i beslutet.

Den andra annonsen är en artikel med  rubriken ”Björnjägarens drömträff” och underrubriken ”Så fick han hjälp att samla alla sina försäkringar” där en man som använt sig av en jämförelsesajt intervjuas. Under artikeln finns en länk till en sajt på Compricers webbplats.

"Reklamombudsmannen finner mot bakgrund av artikelns utformning samt av att länken går till en av Compricers webbsidor att artikeln har ett kommersiellt syfte och rör rent kommersiella förhållanden."

Den tredje annonsen är en artikel  med rubriken ”Hoppsan – oväntad hjälp till skuldsatta” och underrubriken ”Kronofogdemyndigheten: Vi vill att skuldsatta tar kontakt med oss”. 

Längst ned i artikeln finns en länk med blå text som lyder ”Samla dina dyra smålån och få en lägre månadskostnad”. Länken leder till en sida på Compricers sajt.

Reklamombudsmannen skriver i beslutet: "Länken ligger i direkt anslutning till övrig text i artikeln. Reklammarkering saknas och det finns inte heller någon ram eller bård som skiljer länken från artikeln i övrigt. Reklamombudsmannen finner mot denna bakgrund att det av länken inte omedelbart framgår att det är frågan om reklam".

Aftonbladet är självkritiska och skriver i ett yttrande till RO att det tydligare borde ha framgått att undersajten "Spara smart" gjordes i samarbete med Compricer. Efter tre dagar valde man därför att ta ner undersajten en tid för att åtgärda detta.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.