Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Aftonbladet-facket kovänder om Schulman-annonser

Publicerad: 26 Oktober 2010, 07:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Förra gången Aftonbladet-profilen Alex Schulman medverkade i en annons på Aftonbladet.se gick fackklubben på tidningen i taket. Nu har man ändrat uppfattning.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAlex SchulmanAftonbladet.se

Aftonbladet.se har vid flera tillfällen fått kritik för sina annonsformat i högerspalten, där kommersiella budskap blandas med redaktionellt material. För ungefär ett år sedan rapporterade Dagensmedia.se om att Aftonbladet-skribenten Alex Schulman medverkade i reklam för Volvo.

– Vi gillar inte den här typen av reklam och hur de försöker smyga in det i vårt redaktionella material. Och att de använder Alex som är en profil för Aftonbladet är olyckligt och helt enkelt inte okej, sade Jenny Ågren, Aftonbladets dåvarande klubbordförande för journalisterna, då till Dagensmedia.se.

När Alex Schulman nu återigen medverkar i reklam på sajten, denna gång för Norstedts, har facket inga problem med hans medverkan:

– Det vi haft kommentarer på tidigare är främst annonsmärkningen som vi tyckte var för otydlig, men numera är den tydligare. Och att just Alex Schulman medverkar har vi inga problem med, säger Anna Andersson, Aftonbladets nuvarande fackklubbsordförande, till Dagensmedia.se.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.