Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

”AFP är väsentligt billigare på webben”

Publicerad: 11 Maj 2011, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Det LG-finansierade webbtv-programmet Aftonbladet Film drar lika stor publik som populära förkvällssändningar i Big Five – men till ett lägre pris. Det är resultatet av samarbetet mellan bolagen.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet.seMindshareAftonbladet

Den 14 april startade webb-tv-programmet Aftonbladet Film, ett program som finansierats av LG, som tar upp kommande premiär och blickar bakåt i filmhistorien på olika teman. Det tredje avsnittet hade 320 000 startade strömmar, vilket var långt mer än väntat.

– Det går in i bomben bra och fortsätter bara att öka. Om man översätter måttet startade strömmar till att se 3 minuter på ett tv-program så börjar webb-tv-format ha lika stor räckvidd som stora förkvällsformat i tv, säger Joakim Antelius på mediebyrån Mindshare, som initierade LG:s samarbete med Aftonbladet.

Som exempel ger han TV4:s ”Vad blir det för mat” med Per Morberg och ”Biggest Loser” i Kanal 5.

– Det är mycket billigare, lättare och snabbare att jobba med AFP på webben. Nu när även räckvidden börjar nå rejäla nivåer borde intresset för mediet öka ordentligt, säger Joakim Antelius.

Det ställs än så länge betydligt lägre krav på produktionskvaliteten på webben och det sänker produktionskostnaden och tiden att producera program. Det gör att annonsörsfinansierade program, AFP, kan bli en naturlig del i kampanjplaneringen, enligt Joakim Antelius. Det är svårt i tv, som har längre ledtider.

– Webben är också högre i tak. Vi har till exempel ”LG tipsar” i Aftonbladet Film. Det är mycket lättare att få in på webben från medias håll än i tv.

Hur är prisnivån jämfört med tv?

– Det är mycket billigare. Det kostar kanske en tiondel att producera och det gör att man har pengar över till den övriga annonsaffären. Totalkostnaden varierar men den är väsentligt lägre.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.