Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Aegis: RTB bakom boomen för display

Displaymarknaden tar fart igen. Efter att ha stått och stampat i flera kvartal, ökar bannerköpen nu – med tvåsiffriga tal.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:38

Ämnen i artikeln:

Aegis

Enligt IRM växte display­annonseringen med 12 procent under första kvartalet i år jämfört med samma period 2013. Så mycket har display inte ökat sedan andra kvartalet 2010.

Patrik Gamryd, vd på Aegis Media, har en annan förklaring till displayannonseringens comeback, en utveckling han känner igen i den egna verksamheten.

– För Aegis del förklaras tillväxten av att marknaden för realtime bidding nu har tagit fart på allvar, säger han.

– Om man kunde bryta ner IRM:s statistik i olika typer av köp, sätter jag ett lillfinger på att realtime-köpen står för en stor del av ökningen.

Patrik Gamryd tror att displaymarknaden kommer fortsätta att öka tack vare utvecklingen för realtidsköp.

– I våra planer framåt har vi identifierat det som ett av de största tillväxtområdena.

Displayannonseringen särrapporteras i nuläget inte av branschen, men enligt branschorganisationen IAB utgör realtime bidding mindre än 5 procent av de totala bannerköpen.

Vd:n Charlotte Thür har därför svårt att se att en ökning av realtidsköpen skulle få så stort genomslag på den totala displayannonseringen.

– Det kan stå för en del av tillväxten, men är knappast hela förklaringen, säger hon.

Fredrik Rogberg, analyschef på Aftonbladet, tror att konsumenternas accelererande förflyttning från analoga till digitala medier kan vara en betydande faktor.

– Det vi ser nu i hela mediebranschen är digitalisering 3.0. Strukturomvandlingen har pågått i flera år, men under förra året var de analoga produkternas tapp till de digitala mer dramatisk än tidigare. Det får både display, mobilt och webb-tv att växa.

Enligt IRM har reklammarknaden totalt växt med 2,3 procent hittills i år jämfört med första kvartalet 2013.

Internet driver tillväxten, men även tv gick bra under kvartalet, samtidigt som tappet för dagspress mattades av något.

Vinterns OS är en del av förklaringen till den positiva utvecklingen, tror IRM:s vd Madeleine Thor.

– OS i kombination med en något starkare konjunktur.

IRM förutspår att reklammarknaden växer med omkring 2 procent i år. Madeleine Thor ser än så länge ingen anledning till att ändra prognosen.

– Än så länge utvecklas marknaden i nivå med vad vi förväntat oss, säger hon.

Reklammarknadens första kvartal

Totalt uppgick medieinvesteringarna till 7,5 miljarder kronor första kvartalet 2014, en ökning på 2,3 procent jämfört med Q1 2013.

Mobilt, webb-tv och sök ökade mest. Tv-reklamen växte med 4,5 procent medan dagspressen tappade 9 procent. Internetannonseringen ökade med 12 procent.

Enligt IRM:s prognos ökar investeringarna med 1,6 procent i år jämfört med 2013.

Ämnen i artikeln:

Aegis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.