Digitalt presenteras av:

AEG bygger matkollektiv på nätet

Electrolux-märket AEG lanserar social sajt för matlagning och hushållsbestyr, signerad Huge.

Vitvarubranschen har svårt att hålla liv i sina kundrelationer eftersom folk i genomsnitt köper hushållsapparater var sjunde år. Den svenska vitvarujätten Electrolux har gett digitalbyrån Huge i uppdrag att hitta ett sätt att stärka engagemanget hos AEG:s kunder även mellan köpen.

Huge kom fram till att många i AEG:s målgrupp ständigt strävar efter att bli bättre i hushållsbestyr och matlagning. Svaret blev den nylanserade sociala sajten Perfunkt.com, platsen där ”kollektiv passion föder ultimat perfektion”.

AEG har lagt in filmer där experter presenterar sina bästa tekniker för att få till en perfekt macaroon, pannkaka, limpa eller strykning. I filmerna framgår också lämpliga hushållsapparater för uppdraget.

– Idén var att skapa en plattform för att härbärgera konversationen kring perfektion kopplat till hushållet. Därför är fokus tekniker och tillvägagånssätt snarare än recept och liknande, säger Susanne Samaras, chef för Huge i Stockholm, som nyss har dragit igång och står bakom projektet.

Alla som blir medlemmar kan sedan bidra med sin story om det smartaste sättet att göra en viss maträtt eller dryck – och allt kan sedan betygsättas av besökarna.

Syftet är att få folk att vilja återvända kontinuerligt och gärna även bidra med egna tips och råd.

Sajten är en så länge en betaversion, som kontinuerligt ska fyllas på med innehåll under hösten.

Projektgrupp på Huge i Stockholm:

AD: Meredith Bagerski

Projektledare: Jessica Walker

Experience Lead/interaktions designer: Sophie Kleber

Synnöve Almer

Publicerad 2010-09-16 10.31Uppdaterad 2015-12-06 15.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: