Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

AdX Search köps upp av Gravity4

Publicerad: 4 Maj 2015, 12:00
Uppdaterad: 14 Mars 2017, 14:58

Det amerikanska företaget Gravity4 ska tävla med Oracle och Adobe. Nu köps ett Uppsalabolag upp för att kunna hjälpa till med detta.


Gravity4, ett amerikanskt operativsystem för marknadsföring, köper den svenska annonsplattformen adX Search.

– Förvärvet av adX Search kompletterar vårt marknadsföringsmoln och kommer göra att Gravity4 kan konkurrera med branschaktörer som Oracle, Adobe och Salescore. Vi är stolta över att kunna inkludera den här saknade pusselbiten och välkomna dem som en del i den växande Gravity4-familjen, säger Narinder Singh Kapany, styrelseledamot i Gravity4, i ett pressmeddelande.

Bolaget adX Search startade 2006 och har sedan dess använts för realtidsbudgivning och köpoptimering.

I samband med försäljningen av adX Search kommer företagets grundare Mikael A Pettersson tillsammans med försäljningschefen Anna Edelsvärd och den grundaren Nicklas Östh ingå i Gravity4:s europeiska team.

– Genom att integrera adX Search med Gravity4:s marknadsföringsmoln kan vi utöka vår kapacitet och arbeta med korsförsäljning till redan existerande kunder. Förvärvet är en enorm fördel för båda företagen och jag ser fram emot den nya resan, säger Mikael A. Pettersson, vd för Gravity4 Norden, i ett pressmeddelande.

Syftet med Gravity4 är att skapa ett moln som samlar in information från exempelvis Facebook och Twitter. Utifrån informationen ska Gravity4 kunna visa annonsörerna vid vilka tidpunkter det är bäst att lägga in annonser och hur marknadsföringen ska göras.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.