Digitalt
Adtech och martech är viktigare än någonsin – Dagens Media hjälper dig att navigera i teknikdjungeln
Publicerad: 24 maj 2021, 05:40
Har du också utmaningar med att sätta dig in i det senaste inom teknikområdet? Ingen fara, Dagens Media hjälper dig. Foto: Piranka (Getty Images)
Det digitala landskapet ritas om – och det går snabbt nu. Den som inte hänger med i djungeln av system kommer att få en utmaning framöver. Dagens Media redogör för utvecklingen på ad- och martechmarknaden, de största it-frågorna och vilka verktyg som kommer att bli viktiga framöver. Här hittar du samtliga artiklar.
Teknikutvecklingen inom media och marknadsföring går fort – och ställer krav på alla som verkar i branschen. Att ha koll på det senaste inom martech och adtech blir därför viktigare för varje dag som går. Därför har Dagens Media ägnat årets fjärde temavecka åt en djupdykning i de utmaningar en teknik-, data- och techdriven marknad innebär.
Nedan hittar du alla artiklar vi har publicerat under veckan som gått:
Så utvecklas ad- och martechmarknaden – och så går det för de svenska bolagen
Det finns tusentals ad- och martechlösningar globalt och åtminstone ett trettiotal tongivande bolag i Sverige. Dagens Media har kartlagt marknaden – och tagit reda på hur det går för de svenska bolagen. ✓ Pubmatic om ökad konsolidering ✓ Odyssey om techsamarbetet med Tobii ✓ Dan Ads om self serve-plattformarnas framtid.
Annonsörerna investerar allt mer i martech – Zmarta, Elgiganten och Tui om utmaningarna
Annonsörerna investerar stora pengar i martech för att förbättra kundupplevelsen. Zmarta Group, Elgiganten och Tui vittnar om ökade krav på organisationen ✓ Tydlig kravställning en nödvändighet ✓ Mer data att administrera ✓ Sex rekommendationer för ett lyckat martech-arbete.
Uppköp, alternativa metoder och skräddarsydd datainsamling – mediebyråerna om hur de rustar sig inför cookiedöden
Cookiedöden närmar sig med stora steg. Dagens Media tar tempen på hur mediebyråerna tacklar utfasningen av tredjepartskakor och tar reda på vad Group M, Magna, OMD, Dentsu Aegis, Bizkit Havas, Adon och Tre Kronor anser svårast i omställningen.
IAB:s cookieråd till annonsörer
Det finns ingen given lösning i cookiefrågan, därför måste vi alla tänka om. Det menar cookieexperten Dilem Güler, som tillsammans med IAB har sammanställt sina fyra bästa tips för hur annonsörer bör tackla utfasningen av tredjepartskakan.
Agnes Stenbom: AI och journalistik – fyra fenomen att hålla koll på
AI-debatten präglas ofta av stora ord och abstrakta visioner. Men vilken utveckling kommer egentligen att påverka den svenska journalistiken framöver? Dagens Medias kolumnist Agnes Stenbom utforskar fyra fenomen.
Cookiedöden närmar sig – här är mediebyråernas råd till annonsörerna och mediehusen
Sju mediebyråexperter från Group M, OMD, Dentsu Aegis, Adon, Tre Kronor, UM och Bizkit Havas ger sina bästa råd till både annonsörer och mediehus i den snåriga cookiefrågan.
Så hanterar annonsörerna cookiedöden – åtta storannonsörer om data, mediemix och mediepriser
Åtta av Sveriges största annonsörer ger sin bild av hur deras marknadsföring och mediemix kommer att förändras när tredjepartscookies försvinner. ✓ Så säkerställer de sin förstapartsdata ✓ Det tror de om mediepriserna ✓ Tre, City Gross, Ica, Svenska Spel, Hallon, Lidl, Coca-Cola och Folkspel i stor enkät
Mediehusen och mediebyråerna om synen på ad- och martechmarknaden – och hur de använder tekniken
Hur ser stora mediehus och mediebyråer på utvecklingen på ad- och martechmarknaden – och vilka tekniker de använder? Det har Dagens Media tagit reda på. ✓ Schibsteds egenutveckling ✓ Bonnier News Google-lösningar ✓ Group M om martech-trender
The Guardian och Financial Times har valt ett svenskutvecklat adtech-verktyg – här är effekten det gett
Giganterna The Guardian och Financial Times har valt en svenskutvecklad adtechplattform för att beskriva cookiefria reklameffekter. För Dagens Media berättar tidningarnas annons- och digitalchefer om hur de använder verktyget.
It-chefernas önskningar – det vill tidningarna att tekniken ska lösa
Tekniken innebär både möjligheter och utmaningar för mediehusen. It-cheferna på Gota, Bonnier, Schibsted och Stampen om ✓ Vilka system de använder ✓ Erfarenheterna av dem ✓ Deras önskningar på tekniken ✓ Prioriteringarna framåt.
Utomhusbolagen bantar antalet system – men här är tekniken de inte klarar sig utan
På såväl Ocean Outdoor som Clear Channel pågår en översyn för att försöka minska antalet tekniska system, berättar Jesper Albansson och Ola Reppling. Målet är att färre system ska kunna användas för fler ändamål. ”Utmaningen just nu är att identifiera vilka som är rätt att stänga”, säger Ola Reppling.
Radio- och tv-bolagen ser fler möjligheter än utmaningar – it-cheferna avslöjar sina viktigaste prioriteringar
Radio- och tv-bolagen tror att tekniken kan bli avgörande i deras förmåga att nå ut till nya användare. Men den snabba utvecklingen ställer höga krav på mediehusen. TV4, Nent, SVT och SR berättar om sin syn på tekniken samt hur de ska prioritera framåt.
Är du inte prenumerant på Dagens Media, kan du teckna en prenumeration här.
Vill du debattera, lämna tips eller samarbeta? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion och annonsavdelning.
Det här är den fjärde temaveckan som Dagens Media sjösätter inom ramen för vår satsning på fördjupande digital journalistik (läs mer här). Vid åtta tillfällen under 2021 tar vi ett rejält grepp om några av branschens viktigaste områden.
Först ut, vecka 5, var en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang (du hittar länk till alla artiklar här). Därefter, vecka 10, fördjupade vi oss i framtidens annonsmarknad (läs alla artiklar här). Sedan, under vecka 15, djupdykte vi i tv-marknadens omvandling (läs alla artiklar här).
Här är Dagens Medias temaveckor under våren 2021
Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang
Vecka 10: Framtidens annonsmarknad
Vecka 15: Tv-marknadens omvandling
Vecka 20: Martech och adtech
Vecka 24: Mediepolitik, demokrati och global konkurrens