Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Adtail öppnar bannershop för småföretagare

Publicerad: 25 November 2010, 09:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Annonsnätverket Adtail lanserar Adtail Online – ett verktyg som ger både små och stora annonsörer möjlighet själva hantera bannerköpen.


Många annonsörer sköter sedan tidigare själva sina sök- och kampanjköp genom Googles och Facebooks automatiserade annonsbokningssystem. Nu vill Adtail erbjuda samma möjligheter för display-annonsering.

– Adtail Online ger både små och stora annonsörer möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt göra volymköp av banners. Det blir ett viktigt komplement till våra vertikala annonsnätverk, säger Stefan Forsberg, vd för Adtail.

Adtail utvecklar annars vertikala annonsnätverk nischade inom olika intresseområden. Än så länge erbjuder bolaget nätverken She Network, He Network och Gamers Network. Totalt sett har Adtails nätverk en veckoräckvidd på 2 miljoner unika webbläsare.

Stefan Forsberg ser de blinda annonsnätverken, som Trade Doubler och Webtraffic, som de främsta konkurrenterna. Adtail Online är gratis att använda, men bolaget tar en andel av transaktionerna. Annonsörerna betalar för exponeringar och inte klick. I verktyget går det att välja kategorier för de sajter annonsören vill synas på, till exempel Teknik & Prylar, Kvinnlig livsstil, Nyheter och Nöje.

Sedan i somras ingår även Leanads och Leanops i koncernen. Leanads står bakom utvecklingen av nya Adtail Online.

– Adtail Online är inte bara till hjälp för annonsörer, utan även ett kostnadseffektivt redskap för publicister som annars inte har råd med annonshanteringssystem och därför inte kan sälja annonser, säger Bo Lagerquist, som varit med och utvecklat Adtail Online.

I det fallet tar Adtail provision på annonsförsäljningen som publicisten gör.

Bolaget för i dagsläget diskussioner med bland annat två mediebyråer om att använda systemet för deras kunder.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.